Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
Isaxsson

Köpa större segelbåt

Rekommendera Poster

Vi tänkte köpa en segelbåt.

Kikat lite på ett antal båtar under hösten, vi är inga vana seglare, det lutar åt en cruising modell.

Skulle gärna få lite synpunkter på båtvalet, vi har en något begränsat djupgående i vår skärgård.

Djupgående Max 1,9 m (gärna mindre) motor gärna minst 40hk. Årgång från 2000

 

Vi har fastnat för Benteau oceanis och Dufour i storleksklass 38-40 fot, troligen rätt jämförbara båtar.

Har någon erfarenhet av Benteau Cyklades?

 

Isaxsson

Redigerad av Isaxsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Jag ger samma råd som jag själv fått när jag tittade på båt: Fundera igenom hur ni tänkt använda båten först. Sedan kan man börja fundera på båttyp osv.

 

En "cruisingmodell" är väl en ganska bred kategori? Vad har ni tittat på för båtar?

 

Om jag gjorde om mitt eget båtval idag hade jag nog försökt hyra lite olika båtar innan jag slog till, detta för att en båt är ett stort inköp och marknaden verkar vara trögare än var den var förr, dvs det är inte lika lätt att sälja om man väljer fel.... Fast ni kanske redan hyrt båtar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I stället för att ge råd på vad du ska välja så får du istället här några frågor som du kan ställa dig själv vid valet av båt, och då väga in vad du tycker är viktigt.

 

  1. Riggens vant, som slutar vid ruffsidorna eller går ända ut till skrovsidan. Har betydelse för bekväm passage och hur du vill hantera tex genua.
  2. Däcket, plana lättarbetade ytor eller hög ruffövebyggnad som å andra sidan ger invändig höjd och lättare att nå tex grabbräcken.
  3. Hög eller låg rigg (mycke eller måtligt med segel) livliga eller lugnare egenskaper.
  4. Djup köl som ger bra höjtagning och obetydlig avdrift eller en grundare köl som å andra sidan ger mindre problem med djupet.
  5. Storsegelskotning. Åtkomligt för rosman eller fri sittbrunn för passagerare
  6. Rorkult eller ratt.  Känsla och styrka att hålla båten (enklare och mer känsla att hantera vid manövrering men tyngre att styra under press).
  7. Om ratt hur stor och hur bred, ser du från styrplatsen över eller vid sidan av sprayhood, hur bred är båten
  8. Ruff-nedgång, högt eller lågt, nära till kök och toa vad är viktigt
  9. Badplattform eller inte, öppet bakåt eller inte.
  10. Lätt att ta sig ombord förbi rullfock föröver eller via fribord.
  11. Hur är det att röra sig ombord under segling inne, (hur är inredning grabbräcken etc placerade) hur är det när det lutar på däck och i sittbrunnen.
  12. Går köket att använda under segling, finns det tex sjökojer om tex barn vill vila
  13. Utseende viktigt eller ej (vad tycker du är tilltalande)
  14. Ståhöjd eller ej, behöver du det i hela båten
  15. Vattenburen värme eller luftblås (Diesel eller gasol)
  16. Stor båt, när tycker du själv den blir för stor var går gränsen vad är det värt
  17. Ska du kunna hantera båten ensam.
  18. Vill du hålla på och uppdatera själv eller vill du köpa en färdig båt.

Kanske denna eller liknande lista åtminstonne hjälper dig att välja bort några alternativ som du inser inte passar med ditt önskemål.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kommentar t 13.

Med hög rigg kan du minska segel i hård vind, med låg rigg kan du inte öka segel i lätt vind.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I stället för att ge råd på vad du ska välja så får du istället här några frågor som du kan ställa dig själv vid valet av båt, och då väga in vad du tycker är viktigt.

 

  • Riggens vant, som slutar vid ruffsidorna eller går ända ut till skrovsidan. Har betydelse för bekväm passage och hur du vill hantera tex genua.
  • Däcket, plana lättarbetade ytor eller hög ruffövebyggnad som å andra sidan ger invändig höjd och lättare att nå tex grabbräcken.
  • Hög eller låg rigg (mycke eller måtligt med segel) livliga eller lugnare egenskaper.
  • Djup köl som ger bra höjtagning och obetydlig avdrift eller en grundare köl som å andra sidan ger mindre problem med djupet.
  • Storsegelskotning. Åtkomligt för rosman eller fri sittbrunn för passagerare
  • Rorkult eller ratt. Känsla och styrka att hålla båten (enklare och mer känsla att hantera vid manövrering men tyngre att styra under press).
  • Om ratt hur stor och hur bred, ser du från styrplatsen över eller vid sidan av sprayhood, hur bred är båten
  • Ruff-nedgång, högt eller lågt, nära till kök och toa vad är viktigt
  • Badplattform eller inte, öppet bakåt eller inte.
  • Lätt att ta sig ombord förbi rullfock föröver eller via fribord.
  • Hur är det att röra sig ombord under segling inne, (hur är inredning grabbräcken etc placerade) hur är det när det lutar på däck och i sittbrunnen.
  • Går köket att använda under segling, finns det tex sjökojer om tex barn vill vila
  • Utseende viktigt eller ej (vad tycker du är tilltalande)
  • Ståhöjd eller ej, behöver du det i hela båten
  • Vattenburen värme eller luftblås (Diesel eller gasol)
  • Stor båt, när tycker du själv den blir för stor var går gränsen vad är det värt
  • Ska du kunna hantera båten ensam.
  • Vill du hålla på och uppdatera själv eller vill du köpa en färdig båt.
Kanske denna eller liknande lista åtminstonne hjälper dig att välja bort några alternativ som du inser inte passar med ditt önskemål.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Många bra synpunkter, valet är ändå begränsat till det jag beskrev, då vi avser att köpa en begagnad båt styrs urvalet till djupgående maximalt 1,9m båtens storlek ca39 fot innebär en eller två rattar, utbudet är rätt begränsat och modellerna är oftast utrustade rätt lika de modeller vi tittat på, budgetpris ca 1mkr samt att vi vill ha en ej äldre än 2000 årsmodell gör det ändå mer begränsat, beneteau dufour bavaria och maxi är båtar vi hittat, inte många nya båtar som läggs ut på Blocket, blir troligen att vänta till våren.

 

Isaxsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det jag tänkte på angående antalet rattar är att jag själv tycker om att sitta på sarjen och samtidigt kunna både kunna styra och se bra framåt utan att skymmas av sprayhood'en

 

Så antingen båt med relativt smal akter och stor ratt, eller båt med bred akter och då med 2 rattar, skulle vara mitt val.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det blev en Beneteau Oceanis 40, precis fått den hemlevererad, längtar till sjösättning

 

Ola

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grattis! Härlig känsla. Lycka till med nya båten!

 

  /Marcus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...