Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
tugge

köra fort med Hsö 420 Gt motor alternativ och info

Rekommendera Poster

Måste flika in här lite med en fråga på temat elkablage. Är det inte i marin miljö superheligt med förtennade kablar?

 

Köpte nyligen en beggad motor med elstart, den gamla batterikabeln var vanlig kopparkabel och var alldeles svartärjad en bra bit in i isoleringen, möjligen hela kabeln. (Gav upp innan jag kom till ren koppar, borstade istället bort det svarta/gröna och fick någorlunda ren koppar)

Det beror på hur länge man vill att det ska hålla.

 

Det borde vara obligatoriskt med förtenta kablar på släpvagnar också men det har jag aldrig sett. Jag letade faktiskt efter förtent släpvagnskabel förra året men det verkar inte finnas. Den gamla var svart hela vägen efter bara 8 år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är mycket möjligt. Kollade priset på förtennad och priset var ca150% mer. Så provar med Startkablar, tack för info iaf hade ingen aning om det.

Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vid användning av kabelkalkylator/tabell: Tänk på att du har två kablar, en för plus och en för minus. När du anger längden på kabeln så måste du alltså lägga ihop längden på bägge kablarna. Om avståndet mellan motor och batteri är 3,5 meter så ska du knappa in 7 meter i kabelkalkylatorn.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det blev Startkablar enligt ovan ca 3 meter och motorn snurrar på som tusan, malde dock inga längre tider, men ryckte ur dömansgreppet o snurrade längre än vanligt iaf, inga varma kablar eller annat som tydde på för tunna kablar.Om man skall måtta både plus o minus så rekommenderades 50mm2 kabel. Värdet o tyngden skulle blivit mer änn båten i båda fallen. Återkommer när kablarna ger upp, så får vi See om det var värt det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst men rekommendationen från kalkylatorn bygger på ett maximalt tillåtet spänningsfall. Kanske 0,5V? Till en startmotor brukar man acceptera större spänningsfall eftersom batteriets spänningsfall ändå blir mycket större än så.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det är sant. Tror även att kalkylatorn räknar på kontinuerligt uttag, startmotorn går ju oftast bara några sekunder. Nöjd att det funkar iaf. Tror även att dom kommer hålla ett tag trotts att kablarna inte är förtennade.

 

Har även vart och bytt den felköpta styrvajern. Det blir förmodligen provkörning i helgen. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ute en sväng igår och topp farten blev 30,2 knop på 5850-5900rpm slip på ca 8.

Varvar då ur, och varvstoppet (övervarvningsskyddet) är det som begränsar så måste hoppa upp ett par tum i stigning.

Det är iaf som en hästspark så är man uppe i plan som det är, men vill ha lite fart på topp med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ny propeller på och har nu topp på 36 knop .

Kan nu trimma ut och toppar på ca 5700 rpm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grymt! Kul att det blev så stor ökning i fart. Jarbs resonemang stämde alltså perfekt denna gång. Du satte ju hiss + polerade botten, så där fick du nog några extra knop.

 

Kul projekt! Har själv funderat på att göra något liknande...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul att det finns följare. Kan tillägga att jag blev avrådd att köpa en stål propp priset kontra farten mot en aluminium vart för stort, Och propellern jag köpte blev en solas 15" ALU.

Provkörde lite bara, då sjön var krabb och båten var 50% av tiden över vattnet .

Ska köra lite till sen blir det propellertrim och se om det blir en tum till eller lite cup . 4 knop kvar till 40 känns långt bort. Ska försöka få lite bilder på gångläget nästa tur. Körde lite långt från land förra repan så bilderna blev inte så bra

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo 4 knop är en bit bort. Jag är 1,5 knop från mitt mål 50knop. Blåser det medvind borde det gå för mig:)

 

Vad ska motorn varva på topp? Kan vara värt att pröva en större alu, men du riskerar nog snart att få en trött båt med mer last. 36 knop är väldigt fort för 40hk:)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är lite så jag känner. Jag var själv i båten vid 36 och det var långt ifrån behagligt, möjligen kan jag nå 40 men då är båten förmodligen bara körbar med en person samt att det förmodligen långt ifrån behagligt att åka.

Om jag kan låna en stålpropp med rätt stigning så kan jag testa för skojs skull . förmodligen kommer jag bara låta propellertrim knacka till en liten cup, då den går lite platt ,men ska prova lite till innan, så jag inte gör något dumt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Motorn ska varva 5200-5700.

Innan jag trimmar ut motorn får jag upp den i 54-5500 rpm sen kan jag trimma ut motorn hela vägen o hamnar då på ca 5700rpm men får inte upp nosen någe vidare, så tänkte prova lite cup och förhoppningsvis få upp nosen och lite mindre våt yta .

Redigerad av tugge

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Imponerande tugge! Följer med spänning fortsättningen, hoppas att du når 40 knop :) Kul att se hur förhållandet propellerstorlek och stigning etc påverkar farten.

 

Har märkt att även"giftiga Väneralger' drog ned farten ca 4 knop när båten låg stilla länge.

 

Intressant att se om eventuelll cupping ger något. Går själv i tankar att se om en stålpropp kan ge bättre acc och högre topp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dom som kan räknar skillnaden mellan ALU och stål i % och med endast 40 hk så blir det marginell skillnad.

Större motor ger mer vinst.

Bifogar en dålig bild. post-74692-0-59358900-1436293633_thumb.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det stämmer säker när gränsen för vad som är möjligt för kombination motorstyrka/båt börjar nås. Nyfikenhetsfråga, vilken hissning kör du med nu (skillnad kavitationsplatta vs båtbotten)?

 

Ser ut som om ditt resonemang med att få upp nosen något stämmer mht bilden.

 

Jag ska iaf putsa upp min botten på min båt så att den blir helt ren och "slät".

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Ledsen för mitt sena svar, tror jag har en hiss på ca 7 cm om jag inte minns fel.

Båten har nu legat i ett tag och 36knop har blivit 35, botten har börjat blivit slemmig. :(

Om det är platt vatten varvar jag nu 5000rpm som max med helt intrimmad motor ca 30 knop när jag trimmar ut varvar motorn fullt ut ca 57-5800 rpm. och toppar då ca 34, trimmar jag in lite så det är ca 80-90% uttrimmat så får jag lite mer fart ca 35knop. Det känns som jag tappar greppet lite vid det sista uttrimmet. Båten går rakt och fint. Styrningen är nästan obefintlig.

 

Vågar jag knacka en liten cup på propellern eller kommer den bli slö då, varvar ju bara 5000rpm inmtrimmat.men fullt ut uttrimmat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Ett klipp från gårdagens kvällstur. Om det säger något. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Härlig film :)

 

Jag gjorde en "bonna" rengöring när båten låg i vattnet för att bli av med algerna, vips var ca 4 knop tillbaka på toppfarten av ca 5-6 saknade. Nu ligger båten på kärran och ska göras ren lite bättre.

 

Jag har ungefär samma förhållande avseende rpm och trimmning dom du beskriver ovan. De sista ca 200 rpm gör inte någon fartskillnad, dvs den varvar bara mer och nästan tappar lite i fart.

 

Men, stigningar och storlekar vs rpm och fart verkar vara en hel vetenskap...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blev en liten cup idag och nya siffran blev 37,2 som max, fortfarande 5800rpm.

Lite mer stigning blir nästa steg. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då var propellern färdig en tum till samt lite mer skålade blad för mer grepp.

I morgon blir det provkörning om det inte blåser för mycket.

Hoppas med detta kunna hissa motorn 4cm till samt få lite mer stävlyft.

Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Farten är den samma men varvet har ökat, är uppe och naggar på varvstoppet igen ,det är en hel vetenskap med proppar. Hissade iaf motorn, och har nu hissat ca 11 cm tot. Måste nu fälla spaken något långsammare från stillastående annars slirar det lite.

Ger inte upp iaf ska knacka vidare på proppen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

God kväll .

Idag var sjön blank och testade en ny propeller från propellertrim.

Det vart en solas 11x17" en Yamaha propp som passade rakt på.

Siffran blev 39,4 knop ca5700rpm.hiss 11cm Ska lämna in proppen för bearbetning och hoppas på en sista knop så är målet avklarat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Härligt att höra att det går åt rätt håll! Trägen vinner verkar vara konceptet när rätt propp ska hittas.

 

Håller tummarna att 40 passeras nu :)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fan vad häftigt Tugge!!! 1 knop per hk är helt otroligt:) Snart är du i mål, 0,6 knop hittar du nog lätt med bearbetningen... Har vart ett roligt projekt att följa.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kom på en kul grej. Med den hissningen kan du typ köra med kort rigg istället:) Skiljer 12,5cm, hehe. För visst är det långriggat på denna båt?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det är kul varje gång det ökat en knop. Det har blivit ett par turer till propellertrim. Tänkte ett tag stanna då båten gick obehagligt men man har lärt sig samt vant sig att hantera den den, så nu finns bara målet 40 knop dvs 1 knop per hk. Hoppas tråden kan ge något till andra som kör budget racers .

det tstöter på raksträcka och hugger när man svänger så fartupplevelsen är total för knappa 40 knop.

 

Ja båten är ju gjord för långriggat men som du säger skulle det teoretiskt sätt funka med kortriggat och blir ju utbudet på eventuellt ny snurra större samt att man slipper att motorn tittar upp i aktern.

Dock ser ju den lilla motorn Mer brutal ut när den sitter högt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Propellern är nu inlämnad. Kände inte någon panik då vädret är dåligt så båten blir kvar på land i helgen . :-(

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är pirran hämtad, bladen är justerade så stigningen stämmer, nya proppar är tydligen inte så exakta och ofta har dom inte den stigningen som anges. Och så är den cupad förhoppningsvis får jag lite mer grepp.

post-74692-0-20159700-1447600012_thumb.jpg

 

Har nu :

17" solas med cup, 15" solas moddad med cup, mercury 13" orginal, tohatsu 12,5" orginal.

Dom passar bla yamaha, tohatsu, mercury,mfl, runt 30-60hk med 13 Splines.

Kan tänka mig att mötas upp i Stockholm Mälaren om någon skulle vilja prova lite olika proppar innan köp. Alla propar är alu. Antar att våren passar bättre men skicka ett pm om intresse finns.

Redigerad av tugge

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...