McDz 0 Postad 30 Oktober , 2014 Har ett "motorvärmarutag" (Kalix) i båten och sa sätta dit en laddare, detta innebär att jag måste kapa stickkontakten på laddaren och tåta ihop den med uttaget. Hur gör jag det på bästa sätt för att slippa korrision och andra framtida problem? Kalex kontakten har 3 kablar som sticker ut jord/1/0 samma blir när jag klipper bort stickkontakten på laddaren. Räcker det med att löda samt krypslang eller måste jag göra nått annat? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 671 Postad 30 Oktober , 2014 Men hallå!!! Menar du att du ska kapa bort stick-kontakten från laddaren och sätta kablarna direkt på inkommande ström? Verkar både dumt och farligt om du frågar mig. Det finns ju grenkopplingar som är långt säkrare och som borde ge en snyggare installation dessutom. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
McDz 0 Postad 30 Oktober , 2014 Jo var nog så jag åtminstone tänkte (iof långt från tanke till utförnade) Så här ser uttaget ut från kalix? Vad hade du kört för grenkoppling,Hur hade du gjort det? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 30 Oktober , 2014 förgrening+ väggutag för kupevärmare ex http://www.tradera.com/item/343515/215680727/vagguttag-och-grenuttag-y-calix Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
McDz 0 Postad 30 Oktober , 2014 Tackar då vet jag vad jag ska leta efter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Magnus-G 7 Postad 31 Oktober , 2014 Hej håller med om att köpa orginal för detta ändamål men annars. Bästa sättet att förlänga kabel måste vara att löda samman kablarna och krympslang eller vulkande tejp över lödpunkten. oavsett alla andra vis är det mitt tips... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 593 Postad 31 Oktober , 2014 Hej håller med om att köpa orginal för detta ändamål men annars. Bästa sättet att förlänga kabel måste vara att löda samman kablarna och krympslang eller vulkande tejp över lödpunkten. oavsett alla andra vis är det mitt tips... Som vanligt finns det olika skolor, här också. Ena hävdar att man inte ska löda utan använda, för ändamålet, riktiga klämskarvar och krympslang. Lödningen gör kabeln stel och vibrationer kan få den att gå av. Samma anledning till att man ska använda mångtrådig kabel. Hur relevant det är i en båt har jag ingen egen erfarenhet av. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 31 Oktober , 2014 Det här blir en fast, 230V installation. Då måste den göras på rätt sätt dvs godkända kontakter, jordfelsbrytare, 2pol säkring osv. -- Rent allmänt sett så är en lödskarv bra i kombination med krympslang och vulktejp. Det viktiga är att man kan löda dvs att tennet inte drar iväg inne i kabeln. Rätt utfört är det en bra och säker metod. Lödning används på många ställen, titta inne i någon elektronikburk. Att lödning inte skulle vara bra i en båt är en myt. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kapten_cook 16 Postad 31 Oktober , 2014 Hej Bhemec, vulktejp och krympslang? Menar du eller? Annars, hur ser en sådan skarv ut? mvh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 31 Oktober , 2014 Hej Bhemec, vulktejp och krympslang? Menar du eller? Annars, hur ser en sådan skarv ut? mvh Krympslang över varje lödskarv, sen vulktejp runt alltihop. Hängslen och livrem! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
trewq 593 Postad 31 Oktober , 2014 Och gärna skarvarna lite förskjutna från varandra Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser