Kronvik 167 Postad 21 Oktober , 2014 Jag har en sjuttiotalsbåt med Arje hydraulstyrning. Den är trög och har ett stort "glapp". Detta resulterar inte i en något vidare trevlig körupplevelse. Styrningen är kopplad till ett Aquamatic 280-drev, båten är en kabinbåt på 25 fot. Styrningen fungerar så att ratten sitter på en stor gänga, och huvudcylinderns kolv trycks in och ut av rörelsen som kommer av att ratten rör sig i axiell riktning. Är det någon som vet om det går att renovera en sån gammal Arjestyrning, eller kan någon föreslå något alternativ? Skall man i så fall fundera på en ny(are) hyrdraulstyrning, eller något wiresystem? Jag vet faktiskt inte vad som är brukligt i båtar i den här storleksklassen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 1 043 Postad 22 Oktober , 2014 Är Du säker på att det är styrningen som är trög? Går drevet lätt om Du kopplar loss styrningen? /Claes Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kronvik 167 Postad 22 Oktober , 2014 Ja, det är styrningen som är trög. Första gången på dagen känns det nästan som om den har "rostat fast". Den går ju lika trögt då man styr förbi glappet, alltså då drevet inte rör sig alls. Jag antar att största felet sitter i huvudcylindern. Den har säkert något slags kulkoppling vid rattstången, och tätningar mm. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
robert99 64 Postad 22 Oktober , 2014 Är styrcylindern ok, kan du nog byta till e ny och modernare rattpump, typ Seastar/Baystar utan problem. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kronvik 167 Postad 23 Oktober , 2014 Det ligger nära till hands att byta rattpumpen, jag skall ända bygga om instrumentbrädan i vinter. Finns det erfarenhet av billigare/dyrare rattpumpar? Det verkar finnas ett brett prisspektrum. Läste också någonstans att man kan ta en rattpump från er traktor eller tröska, lär vara riktigt mycket billigare. Typiskt maringrejor att vara dyrast Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
robert99 64 Postad 23 Oktober , 2014 Har inte traktorer en motordriven servopump och själva servoverkan styrs då bara av ratten via ventiler, eller? Du skall nog ha en rattdriven manuell pump. Välj den billigaste eller försök hitta begagnad.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kronvik 167 Postad 24 Oktober , 2014 En traktor går att styra även då motorn inte är igång, men det är tungt utan servoverkan... Ja, man vill ju ibland fundera på billigare varianter, men det är ju faktiskt så att rätt grej oftast fungerar bäst på rätt plats. Skulle ju varit trevligt och ekonomiskt om man kunde få den gamla styrpumpen att fungera som den ska, om de nu går att renovera Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jannelu 5 Postad 25 Oktober , 2014 Det ska finnas en ventil som sitter på hydraulledningen. Jag har samma system som dig och jag råkade ut för att styrningen slutade fungera när jag svängde till höger. Efter att jag öppnat ventilen och vridit ratten åt båda hållen ett par gånger så fungerade styrningen igen. Jag vet inte riktigt vad ventilen har för funktion, jag tror att det är någon sorts kompensator som ska utjämna trycket, det kan ju vara värt att pröva, det kostar ju ingenting... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kronvik 167 Postad 25 Oktober , 2014 Jag har ju monteringsanvisningen. Ja, den heter kompensator. "spindeln" (långa skruven nertill på kompensatorn) kan skruvas in for att tillföra litet olja i systemet. Min styrning fungerar ok som den är. glappet räknar jag med att jag kan lufta eller justera bort, det är trögheten som är irriterande, och därför undrar jag om man kan renovera eller reparera rattpumpen. man får väl räkna med att den är utsliten, dock? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser