Gå till innehåll
fredag 24 maj 2024
ciaraud

Någon med erfarenhet av Motiva 41 DS

Rekommendera Poster

eller andra Motivor??

 

Nu har vi seglar i tre månader och sett en dansk stålseglare. Märket heter Motiva och de bygger däckssalongsbåtar vilket är idealiskt för oss som tillhör den nyfikna skaran. Vi har kollar upp pris och annat på nätat men de verkar ganska ovanliga så jag hittar ingen information om hur de seglar tex.

så här ser de ut för er som undrar http://www.yachtbasen.com/dk/produkt-galleri-139/?sku=150-817111

Skickar med en bild på förarstolen och en del av salongssoffan också

post-54277-0-35486200-1411309928.txt

post-54277-0-85289100-1411310032.txt

post-54277-0-38424600-1411310045.txt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet inget om dessa men en bekant visade den eftersom han vill ha något sådant. Verkar vara en väldigt vettig båt men priset är fel. För några hundratusen mindre får man en Nauticat 40 i Danmark eller en NC 43 i Italien med en 5 år gammal motor. NC40 vet jag seglar ganska hyggligt och Nauticats kvalitet är enastående. En däckssalongsbåt med bra sikt från den inre styrplatsen är synnerligen trevligt och mångdubblar seglingssäsongens längd.

Äldre Nauticat har ofta en Ford 2715 "Gustavsson". När den har gått 5000 tim ska den renoveras för 30-50tkr. Sen går den ytterligare 5000 tim utan problem, en riktig slitvarg!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Men dett är just en stålbåt som var intressant. Fina plastbåtar av detta slag finns det flera av men min man vill  inte bo ombord året runt i en plastbåt då han tror att en stålbåt klarar det bättre

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, jag köper det. Jag tycker  att stål är ett bättre material i många avseenden.

Tyvärr byggs ju inte stålbåtar så ofta i serier, ofta handlar det om oneoff's med varierande kvalitet. Priserna ska också ligga lägre än för en plastbåt. 

Men det går att göra riktiga fynd!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bifråga... florerar alltid gällande båtdieselmotorer, att dom ska totalrenoveras efter några tusen timmar.

Industridieselmaskiners motorer körs i ca 50000 timmar, då går dom med varvtal från "noll" och fullgas, ingenting däremellan och belastas hårt. Visseligen blir det i stort sett en kallstart om dagen eftersom som i stort går hela tiden.

VArför är just mrindieslar, känsligare och ska renoveras 10 ggr mer...?

Marindiesel går på ett jämnt och lagom varvtal.

VP tex. är ju precis samma som används till anrda "på-land-ändamål" då går samma motor 5-10 ggr mer??

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet inget om dessa men en bekant visade den eftersom han vill ha något sådant. Verkar vara en väldigt vettig båt men priset är fel. För några hundratusen mindre får man en Nauticat 40 i Danmark eller en NC 43 i Italien med en 5 år gammal motor. NC40 vet jag seglar ganska hyggligt och Nauticats kvalitet är enastående. En däckssalongsbåt med bra sikt från den inre styrplatsen är synnerligen trevligt och mångdubblar seglingssäsongens längd.

Äldre Nauticat har ofta en Ford 2715 "Gustavsson". När den har gått 5000 tim ska den renoveras för 30-50tkr. Sen går den ytterligare 5000 tim utan problem, en riktig slitvarg!

 

Nog måste väl motorn gå många tusen fler timmar än så mellan renoveringarna?

"Lilla" 4 liters Perkinsfyran på ca 80 hästar går ju 30000h mellan service.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Nog måste väl motorn gå många tusen fler timmar än så mellan renoveringarna?

"Lilla" 4 liters Perkinsfyran på ca 80 hästar går ju 30000h mellan service.

 

 

Det är möjligt men 5000 tim är rekommendationen alla verkar ge. Att sen en del motorer kan hålla betydligt längre är en annan sak. Följer man rekommendationen är risken för haveri minimal. För stora fartygsdieslar är det ofta 5-10 000 tim mellan man tex drar en kolv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...