Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
ahlquist

VP V8 varvar inte ur

Rekommendera Poster

Har som rubriken beskriver en VP V8 (Gi från 2003) som inte varvar ur ordentligt, kommer upp i max 4000rpm men sen är det stopp. Enligt båttillverkarens instr.bok så ska båten med den här motorn komma upp i 35 knop (vid 4.900rpm) men jag har hittills bara kommit upp i 25 knop. Någon som har en ide vad det kan vara för fel (ja, jag har prövat olika trimingsgrad på drevet)?

Tack!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad har du för propeller? Sannolikt där problemet ligger. Drev.se eller Propellertrim är duktiga

 

Annars är det nog ett kompressionstests som gäller, kan ju vara ngn cylinder som stökar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båten ligger i så det är svårt att kolla stigning etc, det enda jag kan säga är att det är DP.

Går rent hela vägen tills den inte ökar mer...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så lätt kommer du inte undan..   ;)

 

Det är ju bara att tilta upp drevet och skruva loss propellern, Stigningen står ju på den-  för du ville väl ha reda på varför din båt inte gör de knop den bör göra, eller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har båten varvat mer i din ägo tidigare eller har "felet" alltid varit där?

Kan ju vara bränslerelaterat annars"vatten" i bränslet eller som man säjer"kondens"svårlokaliserat men testa att byta bränslefilter och tömma vattenavskiljaren om du har sådan..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade samma problem med min, det var för stor propeller. Det märks tydligare i slutet av säsongen med beväxning under båten, skrovet suger i sig lite vatten och du har säkert mer prylar i båten nu än i början av säsongen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har båten varvat mer i din ägo tidigare eller har "felet" alltid varit där?

Kan ju vara bränslerelaterat annars"vatten" i bränslet eller som man säjer"kondens"svårlokaliserat men testa att byta bränslefilter och tömma vattenavskiljaren om du har sådan..

Det är första säsongen med båten och det har varit samma från början. Bytte bränslefilter direkt när jag köpt den. Tror inte att det sitter en vattenavskiljare men ska kika extra noga nästa gång jag är i båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade samma problem med min, det var för stor propeller. Det märks tydligare i slutet av säsongen med beväxning under båten, skrovet suger i sig lite vatten och du har säkert mer prylar i båten nu än i början av säsongen.

Ska kolla propparna när jag lyfter båten nästa vecka så får vi se om det blir ett av vinterprojekten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...