Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
smal_2009

Mercury Optimax 90 bensin läckage

Rekommendera Poster

Jag har en Optimax 90 som har 5 år på nacken. För någon vecka sedan började den släppa ifrån sig bensin. Det kommer från en slang som går från kammaren där bränslefiltret sitter. Slangen går från övre högra sidan ned till botten av motorn där det kan rinna ut. Här kommer det mycket bensin speciellt tydligt vid låga varv eller stop. Vad beror detta på? Känns som slangen är någon evakueringsslang.

 

Tacksam för hjälp.

Redigerad av smal_2009

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Välkommen till forumet!
Gissar att det är ventilationsslangen 3 till ångseparatorn enligt bilden nedan du menar?
Hur man enklast felsöker varför det kommer bensin ur en sådan slang vågar jag inte ha nån uppfattning om. Men länk till verkstadshandbok i början på en forumtråd skadar ju knappast.
Lyfter ju tråden om inte annat. Nån annan...kanske Jarb...?

[Kapitel 4 med start på sidan 101 i DENNA pdf förklarar bränslessystem för flera olika Optimax-modeller och ventilationsslangens dragning verkar kunna variera så bilden stämmer kanske inte fullt ut?]
Edit tillägg: ser i bildtexten att bensinen skall återvända till separatorns huvudkammare genom ett 0,030 tums hål (0,76 mm). Kanske smuts där?
post-86835-0-61720900-1411293603_thumb.jpg


 

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Välkommen till forumet!

Gissar att det är ventilationsslangen 3 till ångseparatorn enligt bilden nedan du menar?

Hur man enklast felsöker varför det kommer bensin ur en sådan slang vågar jag inte ha nån uppfattning om. Men länk till verkstadshandbok i början på en forumtråd skadar ju knappast.

Lyfter ju tråden om inte annat. Nån annan...kanske Jarb...?

[Kapitel 4 med start på sidan 101 i DENNA pdf förklarar bränslessystem för flera olika Optimax-modeller och ventilationsslangens dragning verkar kunna variera så bilden stämmer kanske inte fullt ut?]

Edit tillägg: ser i bildtexten att bensinen skall återvända till separatorns huvudkammare genom ett 0,030 tums hål (0,76 mm). Kanske smuts där?

attachicon.gifoptimax.jpg

 

 

 

Tack för hjälpen! En teori jag har nu är att flottören och nålen inte stänger igen bensin flödet ordentligt. Har sett några andra trådar om detta som jag tycker påminner om min. Nästa steg blir att tömma och öppna för att se om flottören har tagit in vätska eller om nålen inte täpper till. 

Redigerad av smal_2009

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...