Gå till innehåll
torsdag 09 juli 2026
ragazze

vp kad 32 diesel

Rekommendera Poster

hej, har för första gången en dieselmotor. Vad behöver jag göra o tänka på inför upptagning och vintern?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej, har för första gången en dieselmotor. Vad behöver jag göra o tänka på inför upptagning och vintern?

Häll i antibeväxtningsmedel i tanken

Byt olja ,oljefilter, förfilter och bränslefilter samt ev även luftfilter och vevhusventilationsfilter. Fyll upp bränslefiltret och pumpa lite därefter så ska du inte behöva lufta systemet

Kör igenom glykolblandning

Kontrollera och gör rent sjövattenfilter

Kontrollera remmar och justera. KAD-serien äter tyvärr remmar och framförallt den inre remmen som bla driver vattenpumpen är viktig att hålla koll på

Kolla(känn) även skick på remspännare om du har loss remmarna

Plocka ur impellern. Ser den ok ut så vänta med att montera tillbaka den tills det är dags för sjösättning. Ett tips är att hälla lite diskmedel ner i impellerhuset genom sjövattenfiltret. Då är det enkelt att få ur impellern

Kolla efter oljedropp under intercoolern. Om det är olja under så är det inte fel att plocka isär intercoolern och göra rent kylpaketet

Säkert missat något men gör du ovan så har du kolla på det mesta

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

tack för ditt svar!

Ska det göras i den ordning du beskrev? Ska tanken vara full? Den är nu knappt halvfull. Hur ska impeller, filter och remmar se ut? Gör man det du skrev före upptagning? Hur viktig är kvaliteten på antibeväxningsmedel, olja o glykolen?

Det är ett antal år sedan jag hade motorbåt o då var det en utombordare, lite skillnad!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tanken behöver ej vara full. Kondensen är minimal och såpass liten så det ej har någon påverkan. Får man vatten i tanken så beror det troligen på o-ringen i tanklocket eller att det kommet med dieseln när man tankat

Oljan byter du med fördel när båten ligger i sjön då det är mycket enklare att varmköra. Oljan måste vara varm för att det ska gå enkelt att suga ur den.

Resterande kan du göra på land när båten är uppe

Impellern skall vara mjuk. Ska ej ha sprickor eller vara "missbildad". notera hur åt vilket håll vingarna är böjda i impellerhuset och montera tillbaka likadant

Remmarna brukar tunnas ut pga slitage. Kanske krävs ett tränat öga för att se. Köp nya remmar och jämför om du är osäker. Alltid bra att ha i reserv samt att de kommer behöva bytas inom snar framtid oavsett. Det är alltså de platta serpentinremmarna med 6 resp 7 ribbor som är viktiga.

Remmarna till servopump och generator håller länge men kan behöva justering

Ang kvalite på olja mm så kör en 15W-45 mineralolja från välkänd märke. Pentas grejer kostar bara extra pengar och är inte bättre än tex Texaco

Kolla även nivå och skick på oljan i kompressorn

Kylvätskenivå skall ligga på MIN. Ej MAX

Kan även vara ide att byta kylvätska ibland då de rostskyddande egenskaperna försvinner med åren

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ladda ner instruktionsboken från Volvo Pentas hemsida. I den finns seviceschema för sådant som ska göras årligen respektive mer sällan. Det handlar dels om kontroller, dels om byten av slitdelar. Är du osäker på status på motorn så byt/kontrollera alla punkter. Då vet du dels att allt är som det ska och dessutom kommer du lära känna motorn vilket ger en trygghet om det uppstår ett fel som måste åtgärdas när du är ute.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

tack för era svar! Hon är nu upptagen o konserverad. Något märkligt inträffade i samband med motoroljebytet. Jag fick ut nästan 6 l sedan var det tomt. Eftersom rymden skulle vara 8 l exkl olje filtret så hällde jag i 8 l Valvoline 15w-40. Var sedan tvungen att köra henne några minuter. Oljenivån låg senare på ca 4-5 cm över Max på oljestickan. Pumpade ut drygt 4 l för att nästan vara nere på max! Tyvärr kollade jag inte nivån på stickan innan jag pumpade ur första gången.

Den första oljan som jag hällde bort var 'ljust' svart. Andra gången jag pumpade o hällde bort olja var den först grå o sedan ljust svart som första gången.

Kan det vara så att jag hällt i en annan typ av olja än den som fanns där innan och de inte blandades? Det verkar som det fanns olja kvar trots att oljesugen inte fick upp något mer med undertryck

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Oljan från en diesel är så gott som alltid kolsvart när man byter den. Vad menar du med ljust grå/ ljust svart? Inte typ kaffe latte i färgen hoppas jag? I så fall har du vatten i oljan och bör komma till rätta med orsaken snarast o byta olja ett par gånger.

Sög du upp den via oljesticksröret/ direkt på eller instucken slang? Det är inte ovanligt att man får ut för lite olja vid byte.

Oljetypen är rätt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...