Gå till innehåll
söndag 21 juni 2026
Jas65

Tiltfel

Rekommendera Poster

Hej

Var hämtade min lätt beg Uttern c68 igår, allt fungerade hos båthandlaren men idag när jag var ute så hände följande..

Vid ngt tillfälle fick jag för mig att trimma ut drevet ända upp, motorn var vid tillfället avstängd och allt fungerade som det skall, efter inspektionen sänkte jag det till sitt ursprungsläge och allt verkade bra tills jag började köra hemåt och skulle trimma igen.

Hände ingeting, trimmätaren står i botten och tiltmotorn är tyst när jag försöker trimma ut, när jag trimmar in så hör jag motorn nå sitt ändläge och tiltmätaren hoppar till i botten, när jag hämtade båten igår och den skulle sjösättas så var drevet i trailerläge och fungerade UA, innan jag kontaktar båtfirman undrar jag om ngn vet vad som kunnat hända idag, tiltmotorn går bara att trimma in till sitt botten läge som sagt men är helt död vid uttrim.

Motorn är en Mercruiser cummins 2.0 dti med ett bravo drev årsmodell 2010 på drev o motor.

Tacksam för tips

Mvh

Jas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glapp/kontaktfel någonstans eller fel på trim limit brytaren.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Felet låg inte i motorpaketet, snarare i mitt huvud liknande hjärnsläpp eller nåt.

Idag när jag prövade var det på samma sätt, jag trycker på tiltknappen på reglaget och inget händer, jag prövar igen och drevet börjar röra sig uppåt med små rörelser varje gång jag trycker till, nånstans i denna proceduren väljer jag att inte trycka på knappen ända in varpå tilten börjar fungera som den skall., kruxet var då att när jag tryckte in knappen fullt så hände ingenting när jag skulle tilta ut, när jag trycker in knappen halvägs med finkänsla så att säga fungerar det som det skall, sägas skall också att detta gäller endast när man skall tilta ut, vill jag tilta in så kan jag trycka hur hårt som helt på knappen och det fungerar, funderar på om detta är ngn for av säkerhetsgrej att man inte skall kunna hålla knappen fullt intryckt vid uttiltning?.

Med vänlig hälsning

Jas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...