Gå till innehåll
fredag 03 maj 2024
Olvert

Fel på motorn eller?

Rekommendera Poster

Hej.

Jag har en Crescent 620 T-Rex med en Tohatsu 140 tvåtakt (allt från 2003). Det sitter idag en 17” propeller på den men motorn orkar inte varva ur, den når 4700-5000 rpm beroende på last istället för de 5700 rpm den skall varva till. Jag antog att det var fel propeller på den och kontaktade en propellerspecialist. Denne rekommenderar mig att montera en 15” propeller i stället.

Är dock en sak som förbryllar mig. Om man studerar körfakta med en Yamaha 150 4-t på min båt så framgår det där att man med denna motor varvar ur (5800 rpm) en 13 3/4 x 19 M-propeller (19" stigning) och når 43,5 knop. Jag antar att denna motor rent effektmässigt är jämförbar med min 140-hästars tvåtaktare (?), hur kommer det sig då att min motor har problem att varva ur (5700 rpm) en 17" propeller och måste gå ner på en 15" för att (ev.) nå 5700 rpm? Är det fel på motorn snarare än propellern?

Kollar man vilken fart jag når med 15" så hamnar man runt 35 knop i teoretisk fart (bortser från slip), motsvarande värde för 19" och Yamaha 150 blir ca 45 knop, en skillnad på 10 (!) knop (nästan 30%). Är det rimligt för en effektskillnad på 10 hk (ca 7%)?

Båda motorerna har samma utväxling (2) och eftersom de ger samma effekt vid samma varvtal (ungefär) så har de även samma vridmoment. Båten (inkl. motor/propeller etc.) är helt fri från beväxning.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla att full gas på reglaget ger full gas på motorn(fullt öppna spjäll)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla att full gas på reglaget ger full gas på motorn(fullt öppna spjäll)

 

Bra tips, skall kolla.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför tror du att din 140 hk tohatsu ger samma effekt som yamaha 150 hk?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför tror du att din 140 hk tohatsu ger samma effekt som yamaha 150 hk?

 

Ungefär samma effekt (skiljer 10 hk, ca 7%) vid samma varvtal, alltså i storleksordningen samma effekt och vridmoment. Effektskillnaden är ytterst marginell, motiverar ej att jag skall behöva använda 15" (35 knop) och Yamaha 19" (45 knop), så stor inverkan kan inte 10 hk ha.

Redigerad av Olvert

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tohatsun är på knappa 1,8 liters slagvolym och störst i sin serie och delar motorblock med en 120 hästare medans yamaha 150 har en slagvolym på 2,6 liter och är minst i sin serie och delar motorblock med 200 hästaren.

 

Angivna effekter är aldrig exakta. Någonstans har jag läst att avvikelser +/- 10% är branschstandard.

 

Effektskillnaden kan därför teoretiskt vara så stor som 150*1,1-140*,9=39 hk

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tohatsun är på knappa 1,8 liters slagvolym och störst i sin serie och delar motorblock med en 120 hästare medans yamaha 150 har en slagvolym på 2,6 liter och är minst i sin serie och delar motorblock med 200 hästaren.

 

Angivna effekter är aldrig exakta. Någonstans har jag läst att avvikelser +/- 10% är branschstandard.

 

Effektskillnaden kan därför teoretiskt vara så stor som 150*1,1-140*,9=39 hk

 

Ja det stämmer, tillverkningstoleranserna kan medge avsteg (upp eller ner) från angiven effekt. Båtmodellen är testad med flera olika yamaha 150 motorer av olika typ och årsmodeller, alltid med (ungefär) samma resultat, så de siffror jag angivit är nog ett bra snittvärde och borde gälla ganska väl för 150 hk generellt, inte bara för ett specifikt exemplar.

Har jag otur så har min motor ev. 126 hk (140x0.9) eller däromkring, skillnaden är ändå inte så stor att man skulle behöva gå ner 4 tum i stigning på propellern, även en 115 hk yamaha varvar ur (5700 rpm) en 19" propeller utan problem vid i storleksordningen samma utväxling.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Tohatsun är på knappa 1,8 liters slagvolym och störst i sin serie och delar motorblock med en 120 hästare medans yamaha 150 har en slagvolym på 2,6 liter och är minst i sin serie och delar motorblock med 200 hästaren.

 

Angivna effekter är aldrig exakta. Någonstans har jag läst att avvikelser +/- 10% är branschstandard.

 

Effektskillnaden kan därför teoretiskt vara så stor som 150*1,1-140*,9=39 hk

 

Ja det stämmer, tillverkningstoleranserna kan medge avsteg (upp eller ner) från angiven effekt. Båtmodellen är testad med flera olika yamaha 150 motorer av olika typ och årsmodeller, alltid med (ungefär) samma resultat, så de siffror jag angivit är nog ett bra snittvärde och borde gälla ganska väl för 150 hk generellt, inte bara för ett specifikt exemplar.

Har jag otur så har min motor ev. 126 hk (140x0.9) eller däromkring, skillnaden är ändå inte så stor att man skulle behöva gå ner 4 tum i stigning på propellern, även en 115 hk yamaha varvar ur (5700 rpm) en 19" propeller utan problem vid i storleksordningen samma utväxling.

 

 

Och i och med det du har skrivit ovan har du väl besvarat din egen fråga från trådrubriken, verkar det som?

 

Är det något specifikt fel på motorn du funderar på? Hur länge har du haft den - kan du t ex jämföra med hur den har gått tidigare år? Har den någonsin orkat varva ur med den angivna båt- och propellerkombinationen?

 

 

Redigerad av undrande

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vissa modeller, särskilt dom som är minst i en familj, är generellt starkare jämfört med märkning medans andra som är störst i sin familj ej når riktigt upp till vad som utlovas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Tohatsun är på knappa 1,8 liters slagvolym och störst i sin serie och delar motorblock med en 120 hästare medans yamaha 150 har en slagvolym på 2,6 liter och är minst i sin serie och delar motorblock med 200 hästaren.

 

Angivna effekter är aldrig exakta. Någonstans har jag läst att avvikelser +/- 10% är branschstandard.

 

Effektskillnaden kan därför teoretiskt vara så stor som 150*1,1-140*,9=39 hk

 

Ja det stämmer, tillverkningstoleranserna kan medge avsteg (upp eller ner) från angiven effekt. Båtmodellen är testad med flera olika yamaha 150 motorer av olika typ och årsmodeller, alltid med (ungefär) samma resultat, så de siffror jag angivit är nog ett bra snittvärde och borde gälla ganska väl för 150 hk generellt, inte bara för ett specifikt exemplar.

Har jag otur så har min motor ev. 126 hk (140x0.9) eller däromkring, skillnaden är ändå inte så stor att man skulle behöva gå ner 4 tum i stigning på propellern, även en 115 hk yamaha varvar ur (5700 rpm) en 19" propeller utan problem vid i storleksordningen samma utväxling.

 

 

Och i och med det du har skrivit ovan har du väl besvarat din egen fråga, verkar det som? Är det något specifikt fel på motorn du funderar på?

 

 

 

 

Ja jag tror min teori stämmer och undrar då om ngn här har liknande erfarenheter, motorn låter och går som den skall och på alla cylindrar, ngn föreslog att den kanske inte öppnade spjällen fullt vid max-gas, ett bra förslag, kanske finns fler. Stiften är nya så de är ok. Det är första säsongen jag har båten så jag har inget att jämföra med, den har alltid varit såhär i min ägo.

Redigerad av Olvert

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vissa modeller, särskilt dom som är minst i en familj, är generellt starkare jämfört med märkning medans andra som är störst i sin familj ej når riktigt upp till vad som utlovas.

 

Det kan säkert stämma men jag tycker ändå skillnaden är för stor för att det skall finnas ngn förklaring i "naturlig effektskillnad", det skiljer ju trots allt 4 tum i stigning och 10 knop i fart, det är för mycket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag råkade kanske redigera mitt inlägg efter att du hade läst och citerat det (på andra forum kan man inte göra detta).

 

Hursomhelst, funderade bara på ekipagets historia. Vet du om motorn någonsin har varvat ur med angiven båt- och propp-kombo?

 

Om du kommer upp i farter över 25 knop med båten redan idag har jag svårt att tro att det finns någon tröskel som måste övervinnas och som gör att de teoretiska hästar som fattas upp till en Yamaha 150 kan innebära att motorn inte orkar upp i maxvarv med den propellern. Möjligen anger Tohatsu glädjehästar medan Yamaha är mer konservativa i sina uppskattningar, speciellt av marknadsföringsskäl för den aktuella 150-modellen som tydligen delar block med en 200-modell? 175hkr under skalet trots 150-märkningen, liksom?

 

Bränslepump som inte orkar leverera fullt tryck längre? Någon strypning i form av för smala bränsleslangar, igensatt filter, eller liknande? Har motorn servats ordentligt, den är ju trots allt 12 säsonger gammal?

 

Lite av djävulens advokat: du är säker på att din motor inte är en dekaltrimmad 120hkr?

Redigerad av undrande

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag råkade kanske redigera mitt inlägg efter att du hade läst och citerat det (på andra forum kan man inte göra detta).

 

Hursomhelst, funderade bara på ekipagets historia. Vet du om motorn någonsin har varvat ur med angiven båt- och propp-kombo?

 

Om du kommer upp i farter över 25 knop med båten redan idag har jag svårt att tro att det finns någon tröskel som måste övervinnas och som gör att de teoretiska hästar som fattas upp till en Yamaha 150 kan innebära att motorn inte orkar upp i maxvarv med den propellern. Möjligen anger Tohatsu glädjehästar medan Yamaha är mer konservativa i sina uppskattningar, speciellt av marknadsföringsskäl för den aktuella 150-modellen som tydligen delar block med en 200-modell? 175hkr under skalet trots 150-märkningen, liksom?

 

Bränslepump som inte orkar leverera fullt tryck längre? Någon strypning i form av för smala bränsleslangar, igensatt filter, eller liknande? Har motorn servats ordentligt, den är ju trots allt 12 säsonger gammal?

 

Det är första säsongen som jag har båten så jag har inget att jämföra med, den har alltid varit såhär i min ägo. Jag har bara bytt olja och stift så de är nya. Jag når runt 35 knop idag och håller med dig i ditt resonemang ang. tröskel etc. Ja ngn form av begränsad bränsletillförsel är ju tänkbart, skall kolla detta inkl. filter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan inte fråga tidigare ägare om motorn har gått att varva ur tidigare genom åren?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan inte fråga tidigare ägare om motorn har gått att varva ur tidigare genom åren?

 

Jo det borde jag ju göra, har haft viss kontakt med honom även efter köpet så jag skickar en fråga till honom så får vi se.... återkommer...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan inte fråga tidigare ägare om motorn har gått att varva ur tidigare genom åren?

 

Har kollat med förra ägaren, han har tyvärr inget minne av hur mycket den varvade i hans ägo.  :(

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite förvånande. Man brukar ju hålla koll på maxvarvtalet som ett sätt att se att motorn fortfarande är kry, tex genom att testa att varva ur en gång varje försommar. Kom han inte ens ihåg om motorn någonsin har varvat ur ordentligt med propellern som satt på? Han bör ju ha testat detta åtminstone någon gång.

Redigerad av undrande

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite förvånande. Man brukar ju hålla koll på maxvarvtalet som ett sätt att se att motorn fortfarande är kry, tex genom att testa att varva ur en gång varje försommar. Kom han inte ens ihåg om motorn någonsin har varvat ur ordentligt med propellern som satt på? Han bör ju ha testat detta åtminstone någon gång.

 

Ja man tycker ju det, men alla är olika, han var väl ingen "båt-människa" direkt utan var väl nöjd med att den flöt och rörde på sig typ.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...