Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
dynaflux

Laga skruvhål i skrov

Rekommendera Poster

Några skruvhål för mantågsstolparna på min båt har fått gängorna uppslitna och måste lagas. Det är alltså gängor i själva skrovet och det går inte att sätta en mutter under skarndäcket. Frågan är vilken sorts spackel jag ska använda för att få till friskt material som jag kan gänga i. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Brukar funka bra med Plasic Padding, t ex deras glasfiberspackel ellr Kemisk metall: http://www.clasohlson.com/se/Chemical-Metal-Plastic-Padding/34-38

Finns att köpa lite varstans.

Se bara till att du fyller hålen ordentligt, det blir lätt luftinneslutningar som försvagar lagningen.

Vid behov kan du behöva byta till lite längre (och/eller lite grövre?) skruvar som då biter lite bättre.

Redigerad av Larsakelarsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag hör ordet spackel i sådana här sammanhang får jag kalla kårar efter ryggraden.

 

Mantåget är till för och kan utsättas för stora krafter och är inte en prydnad. Det är en säkerhetsutrustning.

 

För mig är det i alla lägen genomgående bult med en stor karrosbricka under muttern som gäller.

 

Hade en arbetskompis som alltid sa; "Det finns inget som är omöjligt. Det besvärliga tar bara lite längre tid"

Redigerad av toaen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Epoxy. Borde bli lika hållbart som platsen mantåget var fäst i tidigare.

Blanda till epoxyn och blöt ner lite glasfiberväv i epoxyn. Häll ner i hålen och tillsätt ev. glasfiberväven. Försök undvika att få luftfickor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Larsakelarsson: jag var inne på PP:s glasfiberspackel (men ville inte ställa en ledande fråga) efter jag använt den till sätta igen mindre hål, det verkar som den har god vidhäftningsförmåga. 

toaen: spackel var kanske inte rätt ord. Som jag skrev i trådstarten går den inte att sätta en mutter under; de yttersta skruvarna sitter så långt ut så det går ner i (det ganska tjocka) friborden. 

 

tuxedo: Jag har faktiskt gjort prov med epoxi, det funkade hyfsat men jag är ändå skeptisk. Glasfiberväv har jag fått tips om på annat håll och det verkar vara en bra strategi. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

toaen: spackel var kanske inte rätt ord. Som jag skrev i trådstarten går den inte att sätta en mutter under; de yttersta skruvarna sitter så långt ut så det går ner i (det ganska tjocka) friborden. 

 

 

Hade jag haft ditt problem och kunnat få genomgående bult på de/den inre bulten/bultarna hade jag gjort det.

 

Det är ju fråga om säkerhetsutrustning, som inte skall ge efter bara för att man "tittar på den".

 

Vid ett fall mot mantåget  är det ju den inre skruven som tar upp det mesta av lasten.

 

Jag bytte ut trasiga mantågstöttor på min båt för några år sen. Den tidigare ägaren hade troligtvis gått emot och slitit mantågsstöttornas skruva ur däcket (hastigt uppkommen sjukdom). Det fanns princip inga brickor under muttrarna - mer än såna brickor som du får om du går till järnaffären och köper en M6 med mutter och bricka. Dvs skit och ingenting.

 

Diameter på en bricka under muttern till en mantågstötta skall va (låt säga) 30 mm i diameter. Jag tar gärna en större dimension av karossbricka och tar en eller två mindre karossbrickor under för att muttern inte skall gå igenom brickans hål. 

 

Plåtskruv i glasfiberlaminat - vad är det för trams.

 

Att sen de nya mantågsfötterna jag köpte börjar ge sig i ihopressningen är ju en annan sak. 

 

Fick två mantågsfötter av en kompis. Det var gamla svetsade kvalietsgrejer. Inte sån hoppressad skit som tillverkas nu för tiden. Det är så blankt och fint på utsidan och sen är det bara fusktillverkat - avsett att inte hålla. Eller så har dagens konstruktörer lika dålig utbildning i hållfasthetslära som jag har.

 

Skillnaden är bara att jag vet att vissa saker måste hålla.

Redigerad av toaen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är bara en av de yttre som är lös, de inre är i så fall de som belastas mer men samtliga av dessa är intakta. 

 

Sedan är det inte plåtskruv, utan maskinskruv och gänga i skrovet. Jag kan inte hålla med om att det är en dålig lösning, båten är 45 år gammal och det är bara en skruv som är lös. 

 

Det spelar ingen roll om jag borrar upp de inre hålen och monterar M12 med karossbrickor, låsbrickor, låsmutter och Loctite - den yttre är lös och då är det bara epoxi som gäller. 

Redigerad av dynaflux
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då har jag facit; jag filade hålet något koniskt och tryckte i Plastic Paddings glasfiberspackel borrade och gängade. Så klart var jag långt ifrån säker på att det skulle hålla men det gjorde det - jag kunde dra skruven så hårt jag orkade utan att lagningen gav med sig. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ta ett metylmetakrylatlim, 2-komp akrylatlim, fäster 100% säkert.

Epoxy kan, lite beroende på vad grundmaterialet är för plast, få dålig vätning/ vidhäftning.

Borra ur hålen med så stor borr som möjligt eller typ 8-12 mm.

Fyll hålet med lim, låt härda, 10-30 minuter oftast men vänta en timme tills limmet har svalnat helt efter härdning. fullständig härdning kan du räkna med efter ca. 24h dock (det kan finnas varinater)

I detta lim kan du borra/gänga och det blir hur starkt som helst. Även både UV och kemiskt resistent. Om du vill måla är det bäst att lägga på grunfärg vått i vått.

Du kan bearbeta, slipa ytan men om du vill ha en riktigt plan, blank yta lägger du på plast, tex. insidan av en vanlig plastkasse, och låter härda inna du tar bort plasten.

Good luck

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...