vanderblij 0 Postad 3 Augusti , 2014 Hej på er! Jag är gammal klättrare som har under årens lopp fått en ansenlig hög KLÄTTER-REP liggandes. EN god vän är på väg att köpa en massa ny ankartamp. Frågan är således, jag klättrar inte längre och enligt alla klätter rekomendationer ska man kassera klätterrep efter 5 år. Fungerar dessa klätterrep som ankartamp? De är 10,5mm i diameter alternativt 11mm, jag minns inte exakt. De håller ju för mig i relativt höga fall med allt vad de innebär i brottstyrka. De är ju rejält tilltagna i styrka eftersom liv hänger i dom. Vad tror ni? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 3 Augusti , 2014 Jag tycker de passar utmärkt. Får du över så skicka ett PM till mig... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 3 Augusti , 2014 Om de är lämpliga till ankar tampar är jag tveksam till. De är för klena - för att ligga bra i handen. Det beror naturligtvis på vad för båt man har. Till en liten plasteka med en dragg på några få kilo. Till min motorseglare på 4,5 ton och ett 10 kg deltaankare (i minsta laget) har jag en 16 mm muliplatelina. Till de tre andra ankarutrustningarna har jag treslaget, men de kommer också sällan till användning. Linor kan man dock intefå för många av. Tror att jag själv har ca 3-400 meter ombord av olika grovlekar och längder. En del mycket lättilgängliga. En del relativt tillgängliga och en del ganska svårtillgängligt undanstuvat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ivan65 110 Postad 3 Augusti , 2014 Funkar nog alldeles förträfligt som tamp ombord men som toaen sa så ligger dom kanske inte gött i handen, nog så viktigt för känslan när man förtöjer i naturhamn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
vanderblij 0 Postad 3 Augusti , 2014 Ligga bra i handen? Det är klätterrep och inom det användningsområdet så ligger de väldigt bra i mina händer? Är det bara det som är problemet är det ju lungt! Det är alltså en mindre husbåt, ingen aning om vikt men den gungar väldigt lätt... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 3 Augusti , 2014 Ligga bra i handen? Det är klätterrep och inom det användningsområdet så ligger de väldigt bra i mina händer? Är det bara det som är problemet är det ju lungt! Det är alltså en mindre husbåt, ingen aning om vikt men den gungar väldigt lätt... Det kanske var ett dumt sätt att uttrycka sig, men det jag menade är att ju klenare en lina är ju jobbigare är det att först släpa en, som i mitt fall 4,5 ton tung båt mot ankaret, och sen dra upp ankaret. 10-11 mm är alldeles för klent för en ankarlina enligt den erfarenheten jag. Klena linor skär in i handen. Ju grövre en lina är desto bättre är den att hålla i. Nu har jag ingen som helst erfarenhet av klättringslinor om det nu är nån skillnad på dem och på tex skot- och falllinor. Sen beror det naturligtvis på hur stor båten är. En liten båt kräver klenare tågvirke Men att begagnade klättringslinor skulle va användbara till mycket ombord är jag helt övertygad om. Man kan aldrig ha för mycket lina ombord. Dvs om man är ute under alla tänkbara och otänkbara förhållanden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
vanderblij 0 Postad 3 Augusti , 2014 TAck för svar alla! Han får alla mina rep sammanlagt 120 meter. Han lär nog kunna använda de till allt möjligt ombord låter det som! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Skoter 51 Postad 3 Augusti , 2014 En fördel med att använda klätterrep vid förtöjning är väl att dom är ganska elastiska. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Twister550 143 Postad 3 Augusti , 2014 Ligga bra i handen? Det är klätterrep och inom det användningsområdet så ligger de väldigt bra i mina händer? Är det bara det som är problemet är det ju lungt! Det är alltså en mindre husbåt, ingen aning om vikt men den gungar väldigt lätt... Det kanske var ett dumt sätt att uttrycka sig, men det jag menade är att ju klenare en lina är ju jobbigare är det att först släpa en, som i mitt fall 4,5 ton tung båt mot ankaret, och sen dra upp ankaret. 10-11 mm är alldeles för klent för en ankarlina enligt den erfarenheten jag. Klena linor skär in i handen. Ju grövre en lina är desto bättre är den att hålla i. Nu har jag ingen som helst erfarenhet av klättringslinor om det nu är nån skillnad på dem och på tex skot- och falllinor. Sen beror det naturligtvis på hur stor båten är. En liten båt kräver klenare tågvirke Men att begagnade klättringslinor skulle va användbara till mycket ombord är jag helt övertygad om. Man kan aldrig ha för mycket lina ombord. Dvs om man är ute under alla tänkbara och otänkbara förhållanden. Långtifrån alla båtar väger ju 4.5 ton........... vår båt väger med full last runt ett ton.... och då räcker det alldeles utmärkt med 10-12 mm både till förtöjning och ankare....... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser