FredrikPe 0 Postad 1 Augusti , 2014 Hej! Är riktig novis på båtar, har en liten plastbåt med en Yamaha motor på hela 4hp :-) Idag klantade jag mej lite och körde i botten och då slutade propellern fungera....efter lite skruvande så fick jag av propellern och tre små runda bitar trillade ur. Efter lite funderande så insåg jag att detta var någon form av säkring som frikopplar propellern om msn kör i botten, de tre runda bitarna hade varit en "sprint" som går av om vid problem. Materialet var någon mjuk metall (bly ?) Nu till frågan.... Vad heter denna "sprint" och var kan man skaffa nya sådana ? Med vänlig hälsning, Fredrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Twister550 143 Postad 1 Augusti , 2014 Kan vara en brytpinne som du beskriver, och lämpligast söker du den hos en märkesverkstad för ditt motormärke...... ta med motornumret så blir det lättare att hitta rätt...... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FredrikPe 0 Postad 1 Augusti , 2014 Tack! Exakt vad jag sökte :-) beställt nya på nätet nu :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 858 Postad 1 Augusti , 2014 Ofta sitter det en gummigrej med ett par brytpinnar på på små utombordare. Har du tittat runt motorn lite så du inte har några som du kan byta direkt? 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Twister550 143 Postad 1 Augusti , 2014 Ofta sitter det en gummigrej med ett par brytpinnar på på små utombordare. Har du tittat runt motorn lite så du inte har några som du kan byta direkt? Det har du faktiskt helt rätt i! Tänkte inte så långt, på vår 6 hästare från -76 sitter faktiskt några i en "gummituta"....... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 2 232 Postad 2 Augusti , 2014 Men beställ i alla fall en ny brytpinne för att ha till hands nästa gång du kollar djupet med hjälp av utombordaren.... Materialet i brytpinnen brukar vara mässing som är lagom mjukt för att gå av när propellen smäller i sten. Skrapa lite på pinnen och kolla om den är av gulmetall. Då kan du köpa mässingsstång i rätt dimension och kapa till egna brytpinnar (men de måste kapas i rätt längd oxå). 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser