Teasun 0 Postad 25 Juli , 2014 Hej! Jag har en gammal mariner 3.5hp 2 takt (årtal okänt) Luftkyld. Bensinen vägrar att rinna fram till förgasaren,precis som om det kan vara dåligt med komp i maskinen så förgasaren inte orkar dra bensinen.om den står en stund fylls förgasare och bensinfilter upp med bensin,går kanon på tomgång känns något slö på fullgas. Detta har jag gjort. Rensat förgasaren två gånger med tryckluft. Nytt tändstift. Nytt bensin filter. Nya packningar till luftburk samt mellan celynder och förgasaren. Rensat tanken från smuts. Om jag drar isär bensin slangen efter bensin filtret rinner det bra med bensin. Nu behöver jag råd om nästa sak.mvh Christopher! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
littlebastard4 4 Postad 25 Juli , 2014 Hej, Denna har inbyggd tank va? Sitter det en luftskruv på tanklocket? I så fall sitter nog problemet där, dvs den luftar inte. Har du ingen luftskruv så släpp tanklocket något varv när du kör motorn (så du känner ett litet glapp i locket) då kommer bensinen rinna på. Testa att lossa locket något varv även om du har luftskruv (blir samma funktion). Kan oxå vara flottören som inte öppnar som den ska, men med största sannolikhet får du motorn att fungera igen genom att skruva loss locket något varv. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Teasun 0 Postad 26 Juli , 2014 Har provat det inget resultat:(ska ta och bytta flottören och se om det hjälper.tack för ditt svar.om jag inte skruvar upp luftskruven dör den tack vare det,så luft får den. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 26 Juli , 2014 Hej, har motorn enbart inbyggd tank eller kanske därtill bensinpump för yttre tank?En inbyggd tank sitter högt så bensinen rinner av självfall till förgasaren, behöver alltså ingen pump. Förgasare kan aldrig suga bensin från en tank, dess flottörhus måste fyllas genom tillrinning och flottörerna ser till att stoppa flödet vid en viss nivå i flottörhuset. [En inbyggd pump kan däremot suga upp bensin från en lågt placerad tank, då behövs även en handpump/gummiblåsa för att fylla initialt så motorn startar och därmed pumpen.]Man kan som en analogi tänka sig flottörhuset som en separat och oberoende mellantank med ständigt samma nivå där flottören flitigt tankar fullt genom att öppna för tillrinning vid bara nån millimeters nivåsänkning.Har kanske missuppfattat frågan men byte av flottören på vinst&förlust förefaller onödigt, den kan krångla men är ingen förslitningspryl. Nålventilen som den är avsedd att stänga slits däremot och kan behövas bytas efter många års tjänst. Oftast då p.g.a. läckage - alltså tvärtemot ditt fall av torka - vilket ger överflödning och bensinspill via förgasarinsuget. [i min analogi ovan med en ständigt påfylld oberoende mellantank krävs naturligtvis också "tankventilation", och den består av denna öppna kanal inuti förgasaren mellan flottörhusets översta del och luftinsuget. (Hela förgasarfunktionen "nollställs" också gentemot omgivningens lufttryck så kanalen helt nödvändig även av den orsaken.) ]Men i ditt fall kan man väl snarare misstänka nåt skräp i nålventilens smala passage så en isärtagning och rengöring av just denna kanske hjälper? Finns en verkstadshandbok HÄR som täcker de flesta Mariner/Mercury 1965-1989. Skulle bläddrat i uppslagna kapitel 4 och tittat på bilderna, kanske hittar du just din förgasare med matnyttiga uppgifter om saker som nivå och flottörvikt m.m.? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stephan_D 73 Postad 27 Juli , 2014 Kan vara gammal oljeblandad bensin som torkat i förgasaren och bara lämnat oljan kvar i fina munstycken, ordentlig rengöring av förgasaren i så fall, det hände på vår gamla Yamaha 3,5:a Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Teasun 0 Postad 27 Juli , 2014 Wow man tackar för all information!extremt uppskattat! Yes det är en inbyggd tank på den.ser ut som det sitter en pump som gör att man kan koppla in en extern tank.frågan är om den är påslagen kanske inte har något med saken att göra.när jag kommer hem från Öland ska jag ta en titt på nålen.så fort jag får ordning på den ska jag skriva vad som orsakade problemet.mvh Christopher! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser