Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
steaman

Stulna växelhus och stöldförebyggande åtgärder

Rekommendera Poster

Natten mellan måndag och tisdag den 7-8 Juli, 01:30, stals växelhuset på vår Yamaha. Efter en snabbtitt så har jag sett flera utombordare i hamnen utan växelhus.

Jag funderar nu på hur man ska kunna försvåra detta.

Jag har alltid motorn nerfälld för att skydda propellern men Powertrim/Tilt har ju direktmatning och är oberoende av huvudströmbrytaren enligt branchstandard så det är ju enkelt att lyfta motorn för att demontera växelhuset. Argumenten till direktkoppling av motorn är undvikande av spänningsfall och att en frånskiljning av batteriet med motorn igång förstör generatorn. Dessutom är det enkelt att direktkoppla 12V till powertrim/tilt.

 

Nästa möjlighet är att montera en låsbult till växelhuset som liknar en låsbar hjulbult i konstruktionen. 

  • Fördelar: säkert svår att få loss om man inte har med sig en arsenal av verktyg.
  • Nackdelar:
    • Bultensom kostar 800:- tål inte att stadigvarande ligga i saltvatten.
    • Lätt att tappa bort nyckelhylsan då den är liten och endast finns i ett ex.
    • Om man nu har båten liggnade med motorn uppfälld för att undvika korrosion så är det ännu mer inbjudande för en tjuv. Om han nu tar bort de 3 vanliga bultarna och sedan misslyckas med låsbulten kommer han att avvika och som i mitt fal sänka ner motorn igen. Jag kommer sedan att åka omkring med 1 bult till något går sönder. Vem ersätter då vad?
    • Bulten korroderar och går inte att få bort.

 

Några andra förslag eller ideer?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En dold huvudströmbrytare kanske gör att busarna inte orkar koppla utan går vidare?

Låsa in batteriet ordentligt?

Larmdekaler?

Larm?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Biltemas kortare låskedjekit med lås räcker precis runt mitt växelhus. Det går då att låsa fast det med en ytterligare kedja i båten/bryggan mm. Annars är det väl de vanliga tipsen med fulmålning gå vakt mm...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du menar att jag ska få fast en kätting runt växelhuset varje gång som jag förtöjer båten? Det innebär nog ett frivilligt eller ofrivilligt bad varje gång.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Under helgen har någon som inte begriper det där med mitt och ditt snott underhuset på min 15 år gamla Yamaha 50hk 4t. Båten stod på land med batteriet borttaget men de visste tydligen hur de skulle göra för att tilta upp motorn ändå för den var snyggt (?) uppfälld med spärren ilagd. Jag blir så trött!

Jag trodde jag skulle få behålla båt och motor nu när de blivit så pass gamla men där hade jag fel.

Kanske ska känna mig glad ändå då jag fått behålla styrisen med motor så länge utan stölder men det kändes ganska tryggt då jag har båten längst in på en väg dit inte många hittar och parkerar den på ett sätt som gör det svårt att komma åt den.

 

Nu har jag polisanmält och anmält till försäkringsbolaget.

 

Någon som vet vad ett underhus kostar i runda slängar?

Brukar försäkringsbolagen godkänna nya underhus eller får man ersättning motsvarande ett gammalt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...