Gå till innehåll
lördag 11 oktober 2025
ph410

Bogpropeller som går ett håll

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej

Har en sidepower som går styrbord bara.

motorn byttes för tre år sedan, men inte joysticken så det är den gamla med pinne bara och nyckel.

Jag misstänker att det sitter i joysticken för den har bråkat lite i fjol.

Den nya joysticken har inte samma inkoppling som den gamla, är det någon som vet om det fungerar att byta till denna istället?

Peter

Redigerad av ph410

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla först att du inte fått oxid på kontakterna. Dels anslutningarna mot joysticken, dels anslutningarna till relät på själva bogpropellern. Polera kontakterna med ett fint sandpapper.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Hade samma grej i min bogpropp. Dock bör tilläggas att jag har en Max Power.

Jag bytte relä-paketet, som en del el-experter påtalade skulle vara kasst, men felet försvann inte. Efter att detta var gjort var det någon som sade att jag skulle mäta och se hur mycket spänning som kom fram till relä-paketet. Sagt och gjort, och japp där var felet. Jag hade ca 14 volt från batteriet med "bara 5-6" kom fram till relät som då inte orkade att dra igång motorn. Så då visade det sig att det var kontrollboxen som var kass. (Det svindyra reläpaketet behövde jag inte ha bytt....). Efer att ha fått tag på en hel kontrollbox funkar bogproppen åt båda håll.

Mitt förslag är;

1. Kolla batteristatusen (gärna under belastning då det är då man ser verklig status)

2. Kolla om samma spänning når bogproppen.

Om både 1 och 2 ser bra ut vänd på polariteten i proppen för att se att motorn går åt andra hållet (pss vet du att det inte fastnat något i propellern). Se är det bara att jobba sig bakåt.......

Ibland önskar jag att man kunde ha helmekaniska lösningar på saker, så fort el blandar sig in i leken blir det bara strul ;-)

Lycka till!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för dessa svar.

Då skall jag gå ut och testa.

som sagt el är jobbigt:-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...