Gå till innehåll
onsdag 15 juli 2026
skipjack

Skotvinsch - Bianca 27

Rekommendera Poster

... och så en Bianca 27-relaterad fråga igen. Där sitter ju som vanligt skotvinschar på var sida om sittbrunnen. Saknas dock själva "handtagen" eller "vevarna" till samtliga vinschar ombord.

Där är inget vanligt fäste upptill för en vev utan där sitter i botten/underkant, rektangulärt fäste... för något grövre plattjärnsliknande. Äldre modell tänker jag, båten är ju byggyd -69 och säkert är vinscharna original.

Förre ägaren hävdade att de blivit stulna (????) så jag behöver skaffa nya.

Vet någon vem som tillverkat dessa vinschar i dess Bianca-originalutförande?

Tanken är väl att skaffa något enkelt och billigt typ just något plattjärn eller kanske något liknande i annat material, men ville höra med er om ni tror att det går att fixa "riktiga grejor". Vill helst ha detta.

Googlat/sökt men hittar inget liknande.

Har tyvärr ingen bild att lägga upp just nu heller men hoppas någon är med på vad jag menar och hur de ser ut.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Behöver du verkligen vev? Det finns inga på vår Seacat men de behövs inte heller. För varje varv man lindar på minskar kraften som krävs väldigt mycket. Jag brukar använda 1-2 varv på undanvind, 3-4 på halvvind och 4-5 på bidevind.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hjertman har handtak till dina winchar. Andresen heter dom. Men det finn topp och bottendragna modeller.

http://www.hjertmans.se/articlegroup/vinschandtag

Visst må du ha handtak till skotwinchar ;-)

"raol" menar att kraftbehovet endras med antalet varv. Greppet blir bättre, men det behövs samma kraft självfallet.

En genoa på Bianca 27 får du aldri trimmat till dikt bidevind i > 5 msek med handkraft..........om då inte Hulken är gast........... :huh:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Tack. Ja jäklar, 700 spänn för en liten plåtbit med kula på. Nä, det får bli något hemmasnickrat.

Jag har åkt båt i många år, men detta är första segelbåten... därav denna korkade fråga: Hur många handtag behöver man? I sittbrunnen ska det väl räcka med en? Hur har ni det på vinscharna på masten? En och samma ni flyttar runt, eller en till sittbrun och en till mast? Totalt finns 4 vinschar.

Redigerad av skipjack

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det var väl därför att nå har stulit dem!?

På skotvincharna skulle det i princip räcka med en i sittbrunnen, men så skulle jag aldrig vilja ha det,

Ett skothantag på varje i sittbrunnen. 

Till fallvinschar på masten behövs det ju inga egna handtag.

Har du rullgenua hissar du ju på våren och tar ner på hösten. Dvs du använder handtaget en gång per år. Då kan du ju lika gärna låna ett handtag på skotvinschen.

För storseglet använder du ju handtaget varje gång du hissar, men det är ju samma där. Lån från skotvinschen. Det kan visserligen bli flera gånger per segeldag beroende på hur du seglar.

Underdragna är inte så dumma.

Skll du hemmasnickra får du nog va en ganska duktig mekaniker. Det handlar ju om funktion och även säkerhet. När du slår måste det fungera. Håller med oldtimer i det han skriver.

Sen brukar jag dra ner fall, rev och trimlinor till sittbrunnen. Man skall inte springa på däcket i onödan. Men då talar vi om helt andra kostnader än 1500 kr.  :wacko: Säkerhet kostar. Jag har haft segelbåt i 55 år och har slutat reagera för att småprylar är svindyra.  ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det var väl därför att nå har stulit dem!?

Skll du hemmasnickra får du nog va en ganska duktig mekaniker. Det handlar ju om funktion och även säkerhet. När du slår måste det fungera. Håller med oldtimer i det han skriver )

Jo, förra ägaren sa att de blivit stulna. Med en prislapp på 1400-1500 per par kan jag nu förstå varför. Säkerhet... inte riktigt med på det här... är det inte bara ett platt föremål som används som "hävstång"? Någon speciell utformning/funktion på originalet som är svår att få till? Kikat lite på Hjertmans, och bilden på handtaget där så kan man i och för sig se någon typ av utformning i ändan som sticks in i vinschen. Finns det något spår som handtaget passar in i som en nyckel?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På den modellen sitter det en låsning med en fjäder på undersidan och en tryckknapp på ovansidan - vid pilen - som man trycker på när man skall frigöra.

post-53310-0-08695900-1404631516_thumb.jpg

Det där med säkerhet lär du dig nog efter några år, tex när vinschandtaget lossnar och ramlar i sjön precis när du måste slå i en taskig situation. 

Fast en viss omsättning är det på vinschhandtag ändå. Genom åren har ett antal tappats i sjön. Det är väl därför det finns handtag som flyter. http://www.hjertmans.se/article/vinschhandtag-titan-200mm

Sen kan ju det där med "stulit" varit "Sjöberg" som tagit dom.  ;) 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja Sjöberg ger och Sjöberg tar. Han tog mina glasögon i går. Suck.

Ok, då förstår jag. Såg inte den lilla säkerhetsspärren. Men rent teoretiskt skulle man ju kunna ha hemmagjorda utan spärr och ha dem i liten tunn säkerhetskedja eller tunnt garn i anslutning till vinchen. Tunnt nog att man skulle kunn rycka av det av handkraft vid behov.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...