Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
Mikbar

Koppla in solcell via generatorn?

Rekommendera Poster

 

jag håller på att försöka förstå elsystemet i min båt för att bland annat kunna koppla in en solcelsregulator. Den förre ägaren har kopplat in solcellen med en kabel direkt på ena förbrukningsbatteriets pluspol och en kabel till generatorn på motorn(MD5). Jag förstår inte riktig varför men kan detta för dåligt för att vara säker på att det är en dålig ide :). Bra eller dåligt?

 

Om ingen har några andra förslag tänker jag mig att jag tar bort kabeln till generatorn, kopplar in solcellsrefulatorn på denna samt på kabeln till batteriets pluspol. Från regulatorn drar jag en kabel till ena batteriets pluspol. Ska jag sen dra minuskabeln till samma förbrukningsbatteri eller det andra? Starbatteriet är avskiljt med skiljerelä, ser inte att jag behöver ladda detta med solcellen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Du har tänkt rätt. Det bästa enligt vissa skolor är att dra både plus och minus diagonalt genom förbrukarbanken men det funkar som du skrivit också.

 

Ps

Självklart ska både plus och minus dras genom regulatorn!

Redigerad av ChristerN

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har tänkt rätt. Det bästa enligt vissa skolor är att dra både plus och minus diagonalt genom förbrukarbanken men det funkar som du skrivit också.

 

Ps

Självklart ska både plus och minus dras genom regulatorn!

Tack!

Några ideer om det här med att koppla via generatorn? Avd "otur när man tänkte" eller "det funkar också men tillför inget"?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ofta har man en gemensam minusplint i båten. Att ha den på motorn är tydligen inte ovanligt men inget jag skulle rekommendera.

Så det kan vara "rätt" gjort förutom att det borde sitta en regulator efter panelen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ofta har man en gemensam minusplint i båten. Att ha den på motorn är tydligen inte ovanligt men inget jag skulle rekommendera.

Så det kan vara "rätt" gjort förutom att det borde sitta en regulator efter panelen.

Ok, då har jag lärt mig en hel del idag :)

Tack!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter som att kabeln till generatorn kan vara en sense-kabel?

Finessen med en sådan är att generatorn känner av laddspänningen direkt på batteriet och kan öka sin utspänning för att kompensera eventullt spänningsfall - detta ger kort sagt en något förbättrad generatorladdning. Med skiljerelä istället för skiljedioder blir väl skillnaden inte så stor givet att kablaget är kraftigt och fräscht, men men. (En sensekabel kan f.ö. vara klen för den leder inte mycket ström, bara en svag styrström till generatorns regulator.)

Skulle kollat hur den är ansluten på generatorn, i bilden nedan syns i kolumnen "Battery sensor" olika beteckningar från diverse tillverkare. Givet att det verkligen är en sensorkabel så hade jag nog låtit den sitta. I annat fall måste du koppla den till generatorns B+ istället för att laddningen inte skall skena iväg oreglerat.
post-86835-0-63242500-1404246078_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj, hade ju själv "otur när tänkte"! :wacko:

I och för sig en hyfsad utredning om sense-ledning ovan, men knappast relevant.
(Kan inte heller se nåt skäl annat än "det funkar också".)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle även sätta en säkring på pluskabeln mellan batteri och regulator.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...