Gå till innehåll
tisdag 23 september 2025
Danhobbe

Montera kapell med våld?

Rekommendera Poster

Ny båt, tog av pressening och monterade kapellet i helgen. Stört när omöjligt, känns som det saknas några centimeter här och där. Hur är det; kommer kapellet att töja sig eller skall jag reklamera? Eller skall man vara beredd på att det tar 1½ timme att stänga båten efter varje tur? (för att inte tala om skinnflådda fingertoppar) :cry:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hehe, stört skön rubrik. tack du räddade min morgon på jobet fick mig ett skratt. Kännde igen mig när jag skulle malla för ett kapell till min båt. Då blev det Malla kapell med våld, det va lite pilligt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej! Ett kapell töjer sig med tiden och det ganska snabbt. Men så svårt ska det inte behöva vara som du beskriver det. Det finns (eller brukar finnas) ett par justeringsskruvar på kappelramens nedre del. Prova att släppa en aning på dessa och justera in kapellet lite. Frågan är vad som gör det så svårt att använda: Kapellet eller monteringen? Kan ju vara svårt att bevisa att det är kapellet och då blire det svårt att reklamera. såvida du inte har haft ett kapell tidigare på samma ram. Men då skyller de väl på dina måttuppgifter istället :-D ! Nä.... låt kapellet vara i uppfällt läge så länge som möjligt så att den töjer sig. Prova sedan att justera in bågen istället. Efter en tid kommer du att behöva efterjustera. Hälsningar: Roddarn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej, nytt kapell på ny båt, så jag är inte skyldig till några måttfel. Däremot kan man justera fästpunkterna på vindrutan/sidorutornas överkant, vilket jag har gjort succesivt aktreifrån och förut för att om möjligt tjäna ihop en centimeter på slutet, men fortfarande inte tillräckligt lätt att montera. Noterade inte om mina bågar har justeringsmöjligheter längst ner, ska kolla det ikväll, tack. Ska även prova med att vattna kapellet... :roll:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När du kollar i kväll Danhobbe... kolla då efter några pyttesmå skruvar som man kan justera med en insexnyckel. de sitter på en tjockare rördel som brukar sitta längst ner på ramen väldigt nära skrovet. Om man lossar lite på dessa kan man i regel förlänga ramen en aning så att spänningen blir mindre. Efter något år eller två måste man spänna istället. Du får väl berätta om du hittar skruvarna eller ej. Hälsningar: Roddarn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Roddarn ! Tack för ditt förslag, det fungerade delvis. Min kapellbåge ser ut som ett V från sidan, där det vänstra benet är helt fast i höjdled, det högra benet sitter fast på det vänstra och går att justera upp och ner längs det vänstra benet. Sänkte det lite vilket gjorde att kapellet lutar lite framåt, så det gav någon centimeter extra tyg längst förut. Tänker prova lite fram och tillbaks men hoppas på att kapellet töjer sig, största problemet är i sidled, dvs tvärs båten. Generellt kan man inte mer än tycka att konstruktionen är katastrof. Man köper ett båt för drygt 300' som har ett lakan på några aluminumrör. :mad: I bilvärlden hade man en bättre konstruktion redan på 60-talet (jag saknar min Miata) :cry:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...