Abbeby 0 Postad 28 Mars , 2005 Hej på er alla! Har någon erfarenhet av en Linder 440 aluminiumbåt? Den väger ju så lite,vilket är bra för mig. Undrar om den går bra med en 5 hästars motor? Planar den ut eller blir det väldigt baktungt? Ska ha den i skärgården. Funderar på att byta ut min tunga plastbåt mot en lättare. Nackdelar-fördelar? Hoppas nån har ett svar! Abbeby Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Roddarn 1 Postad 28 Mars , 2005 Hej Abbeby! Linder 440 väger endast 84 kg och enligt testfakta uppnår du en hastighet av ca. 10 knop med en 4 hk fyrtakt och en person. Med 5 hk 4-takt gissar jag att du kanske gör 11 eller 12 knop med en person. Det räcker nog inte för att komma upp i planing trots att båten väger så lite. Möjligen om du har en lätt tvåttaktare, men det är tveksamt trots 2-taktarens mindre vikt och mera rapphet än 4-taktaren. Jag tycker att du ska höra med en Linderförsäljare för de borde kunna vara ärliga och säga som det är. Ett bra alternativ om du vill ha både planing (och dessutom utan planingströskel) är annars HR 430 S http://www.hrboat.com/ Den planar med en 10 hk. Jag har haft en sådan med en Tohatsu 9.9 hk tvåtakt som jag tog bort strypningen på och som då ger ytterligare 5 hk. Med 15 hk toppade jag 22 knop. Att komma upp i planing utan planingströskel var inget problem med två fullvuxna. Kombinationen var mycket bra och jag var helnöjd med både båt och motor. Det var bara en tanke. Hälsningar: Roddarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
elanen 0 Postad 28 Mars , 2005 Linder 440, är ingen planande båt. Det är gjord för småmotorer. I skärgården tar det evigheter att ta sig fram. Den är väldigt lätt och rank. Har provat den i havet. Kände mig väldigt otrygg. Om du ska vara i skärgården är det ju ett planande skrov som behövs. Mitt tips är en båt som klarar att plana ut. En båt som roddarn beskrev. Och med en motor på minst 9,9 till 15 hästar. Eller en begagnad båt runt 4 meter som gärna tar dom hästar jag beskrev. En beg, Crescent 415, 425, 426, 430 är mitt säkra tips. Pelle Pettersson är inblandad i dom skroven. MVH Gunnar J. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stefan48 0 Postad 28 Mars , 2005 Jag har för mig att jag har läst någonstans att den planar med en 10 hk, vilket i och för sig är bra.(Den finns med styrpulpet) Men, den är nog lite jobbig i havet med den sjö som man kan råka ut för. Verkar som om den passar bäst i insjöar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Roddarn 1 Postad 28 Mars , 2005 Hej Stefan48! Jo, jag tror också att den behöver 10 hk för att plana även om jag kan ha fel. Kruxet är att den bara är godkänd för 4 hk! Att den är byggd för insjöar är det inget tvivel om, även om den naturligtvis går bra i väldigt kustnära områden också. Om man bara anpassar sig efter vädret. I lite mer grov sjö går den inte bra eftersom den både är kort, men framför allt lätt. Det finns ingen tyngd som gör att den trycker ner vattnet. Istället flyter den som ett björklöv ovanpå och därför blir resan väldigt hård och stötig. Räkna även att bli lite nerstänkt då friborden är låga. Men det är ju det pris man får på köpet med lätta båtar. Det mesta är på gott och ont även om det finns fördelar med en lätt vikt. Frågan är hur man ska använda båten när och var. För en del är en lätt vikt att prioritera, men man ska som sagt ha i bakhuvudet att man måste ha lite tyngd och helst även längd för att få en mjuk gång. Hälsningar: Roddarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst nils Postad 29 Mars , 2005 Den ser ut att plana?!?! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 848 Postad 29 Mars , 2005 Tycker inte jag Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Roddarn 1 Postad 29 Mars , 2005 Hej nils! Det där är bara halvplaning. Med riktig planing hade vattenstänket varit runt kaptens fötter. Men.....kanske kanske kommer man upp i planing om man är ensam i båten. Även om i alla fall jag tvivlar. Och OM....så är en sak säkert....det finns inga mariginaler då det (plötsligt) blåser upp. Men håller man sig väldigt nära land så är det i och för sig ett mindre problem... Hälsningar: Roddarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser