Gå till innehåll
lördag 14 februari 2026
Wergis

Penta AQAD-40 stinker efter gång ?

Rekommendera Poster

Mors, medmänniskor. Våran Pro-40 stinker varm motorolja så det osar om det efter gång.

Det vädras ut efter ett tag om man lämna motor-fläkten på.

Jag drällde en skvätt olja på motorn bredvid oljehålet i samband med påfyllning förra året.

Det rann ned lite i motorns håligheter, därefter började det.

Jag har torkat och fixat men nu är det ännu värre.

Hittar inget annat oljespill på utsidan.

Det enda jag kan se är att det fuktar minimalt vid spridarna men då borde det lukta diesel??

Nu doftar det motorolja i hela akterkabinen.

Någon som råkat ut för något liknande??

Funderar på att duscha avfettning på den innan nästa tur och se om det gör någon skillnad ?? 

// Mats W

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Brukar då och då misslyckas vid oljepåfyllning på min ad41 (liknar din pro 40) och leverera en skvätt utanför. Naturligtvis lyckas jag aldrig torka upp allt utan det rinner smärre mängder utefter motorn, precis som du beskriver. Detta har ALDRIG medfört någon lukt av varm (bränd) motorolja. Jag misstänker att sambandet mellan ditt spill och lukten är en tillfällighet. För att oljan skall lukta så starkt som du beskriver krävs uppvärmning till högre temperatur än på utsidan av motorn. Så varmt är det antagligen bara vid avgasutsläppet före kylvatteninblandningen och turbon om det finns en sådan. Misstankarna går till en eventuell turbo som ju är oljesmord och förses med olja med övertyck. Där, i närheten, skulle jag börja leta efter oljeläckage. En annan möjlighet skulle kunna vara att ökat flöde från vevhuset genom vevhusventilationen. Hur ser filtret ut?

Mvh/Sea Maniac

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Brukar då och då misslyckas vid oljepåfyllning på min ad41 (liknar din pro 40) och leverera en skvätt utanför. Naturligtvis lyckas jag aldrig torka upp allt utan det rinner smärre mängder utefter motorn, precis som du beskriver. Detta har ALDRIG medfört någon lukt av varm (bränd) motorolja. Jag misstänker att sambandet mellan ditt spill och lukten är en tillfällighet. För att oljan skall lukta så starkt som du beskriver krävs uppvärmning till högre temperatur än på utsidan av motorn. Så varmt är det antagligen bara vid avgasutsläppet före kylvatteninblandningen och turbon om det finns en sådan. Misstankarna går till en eventuell turbo som ju är oljesmord och förses med olja med övertyck. Där, i närheten, skulle jag börja leta efter oljeläckage. En annan möjlighet skulle kunna vara att ökat flöde från vevhuset genom vevhusventilationen. Hur ser filtret ut?

Mvh/Sea Maniac

Hej, tack för ditt svar.

Precis som du säger så är det inte troligt att lite oljespill på utsidan genererar  denna odör.

Kom faktisk på att det var lite svart olja i botten på luftfiltret när jag bytte det ??

Visserligen sugs ju luften in från det mot motorn men om vevhus-vent-filtret är kass kan det kanske bli så??

Skall byta det och kolla närmare på turbon.

Höres.

// Mats W

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...