Gå till innehåll
fredag 26 april 2024
bat12345

Hur mycket trim?

Rekommendera Poster

Har en kompis som har en Yamarin med en Yamaha som ständigt går och funderar på hur mycket han ska trimma motorn, han är rädd att trimma för mkt så att motorn inte får tillräckligt med kylning. Jag har själv faktiskt inte funderat på just kylningsproblemet, utan jag har trimmat ut så mycket som har behövts, dvs då båten gått bäst.

 

Han har dock en mätare som visar hur mycket trim det är på motorn, och så länge han håller sig inom "ramarna" för mätaren borde väl vara lugnt? Ni som har Yamaha har säkert ett liknande instrument..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ingen som helst fara för kylningen. 

 

Okej, så det går alltså att trimma ut riktigt rejält?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ja, så länge vi snackar trim, dvs att trimma så att båten beter sig som man vill. Jag vet inte vad du menar med riktigt rejält. Det handlar ju om några graders skillnad i vinkel som gör stor skillnad i båtens gång. 

Redigerad av monark-670

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, så länge vi snackar trim, dvs att trimma så att båten beter sig som man vill. Jag vet inte vad du menar med riktigt rejält. Det handlar ju om några graders skillnad i vinkel som gör stor skillnad i båtens gång. 

 

Det min kompis tycker är riktigt mycket kanske inte är speciellt mycket, så svårt att säga..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Propellern brukar i regel kavitera (tappa grepp) innan kylningssummern piper till. Om du trimmar ut för långt, märker du alltså direkt när motorn tuggar luft. Och då trimmar du bara ner lite, så har du perfekt gångläge. Svårare än så är det inte!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har själv en Yamarin med Yamaha på, långt innan jag nått översta markeringen på mitt instrument hör jag hur propellern suger luft. 

 

Enda gången han behöver vara vaksam är väl när han kryper in mot en strand och kör motorn så högt så att den övergår från trim till "tiltläge" istället.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du kan trimma så att rekommenderat maxvarv på motorn överskrids tycker jag du ska överväga att byta propeller. Ta ett snack med ett varve eller en propellerverkstad i sådana fall.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...