Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
patflemming

Förslag på motorbåt 28-32 fot

Rekommendera Poster

Hej.

Har varit och kollat på en del båtar kring 26 fots strecket och börjar mer och mer fundera på om ett byte från nuvarande 23 till 26 fot gör att det blir varken hackat eller malet. Jag är själv väldigt svag för Nimbus 26 Epoca men tycker nog att denna båt tillför lite för lite boutrymme jämfört med den Windy 23 FC som vi har idag.

Funderade därför ett tag på Aquador 26 och visst, den är bra men kanske lite för vanlig samt lite överprisad (precis som Nimbus också är men jag gillar deras "look" mer).

Så nu till frågan. Vad finns det mer för båtar på marknaden (gärna nordiska märken då jag av någon anledning föredrar dem) i storlek 28-32 fot som är prisvärda.

 

Min kravspec:

Lättåtkomlig badbrygga, gärna den lösning som tex Aquador 26 har.

Helst enklemontage men hellre bra fartresurser än en för undermotoriserad båt.

4 fasta kojer.

U soffa i sittbrunn.

Lättåtkomliga motorer för service.

Pris ca 700´ max, gärna billigare dock :)

Bra skrov inget alltför flatbottnat

Ska göra ca 35 knop på topp, minst.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

I ditt fall skulle jag nog även titta utanför de nordiska märkena. För 700k kan du få ganska mycket Bavaria, franskt eller amerikanskt som mycket väl uppfyller dina krav.

Enda kravet som det kan bli problem med i båtstorleken är 4 fasta kojer. Där får du nog räkna med att de flesta alternativen har midkabin och bäddbar u-soffa i fören.

 

Både Nimbus 26 och Aquador 26 är trånga. Nimbusen saknar ju även midkabin. Även om Aquadoren har mer bäddar så kommer den kännas trång med 4 pers regelbundet boende i båten.

Vilka årsmodeller är aktuella? En sökning på Blocket och motorbåt 500-700k ger ju ett minst sagt blandat resultat:)

 

Att gå upp 3 fot vet jag inte om det är värt pengarna. Jag skulle nog satsa på 28-30 fot i ditt fall.

Redigerad av thundergod

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var jag som var otydlig i mitt första inlägg angående kojer. Jag menar naturligtsvis två kojer i fören i form av bäddbar v-soffa + två kojer i form av midcabin. På så vis slipper man ju hålla på och bädda i aktersoffan.

Angående årsmodeller är jag något kluven. Kan tänka mig en äldre båt (80-talare) som är välskött framför en nyare men då ska priset vara det rätta. Helst vill jag inte låsa för mkt pengar i min båt varför jag har ett ganska stort prisspann. 700´är dock max.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Får väl svar mig själv igen. Vad jag tror att jag är ute efter är är båt som är typ som Nimbus 32 Ballista men är kanske inte så sugen på att betala Nimbuspriser.

 

Vad har Princess, Fairline och Sealine för båtar i denna klass? En Princess 286 med nyare motor hade nog varit ett bra val. Vill dock gärna ha pentry ute i sittbrunnen.

 

Har även kollat på Lasall 31/34 ibland men utbudet på dem är väldigt skralt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi var i din situation förra året med liknande krav. Åkte runt med hyrbil till marinorna i Stockholm under fyra dagar för att kolla båtar. Insåg rätt snabbt att det inte fanns så många båtmodeller som matchade våra önskemål eftersom vi också ville ha hardtop.

 

Nimbus 26 Epoca C gick direkt bort. Kändes låg i tak, för smal och saknade stickkoj.

Ett alternativ kan vara Draco 2700 om du hittar en med fräsch motor.

En ovanlig men trevlig modell, om än lite mer traditionell, var Saga 26 HT med planande skrov. Finns faktiskt även med halvplanande skrov. Dessa gör dock inte 35 knop.

 

Efter många turer var det Aq 26 HT som passade oss bäst. Eftersom båten är rätt bred så är den "vända" u-soffan och dörren till badbryggan en smart lösning. Trevligare inredning än jänkare och budget-européerna. Skrovet känns som en riktigt bra kompromiss. Troligen hyfsat andrahandsvärde eftersom båten är poppis.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nimbus 28 Dc med en nyare diesel kan man få för ca 500000kr, mycket båt för pengarna!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett tips är att kika på Fairline 28/30 eller 29. 

En mid-cabin i "lagom" storlek i mycket god kvalité och genomtänkt på akterdäck med "vänd" U-soffa. Ett litet minus är att den är ganska trång med dubbelmontage.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...