Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
SIRI25

Volvo D6 byte kompressor rem

Rekommendera Poster

Hej, skall bya kompressor rem, lossade på spännhjulet 14  mm bulten men det händer inte så mycket?

Hur går jag vidare ? / Tom

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, skall bya kompressor rem, lossade på spännhjulet 14  mm bulten men det händer inte så mycket?

Hur går jag vidare ? / Tom

Du måste lossa båda skruvarna till remspännaren. Remmen spänns sedan med momentnyckel. 70Nm. Problemet är att man spänner åt vänster. De flesta billigare momentnycklar, mäter bara åt höger. Ett sätt är att använda ett vanligt dragskaft, och dra med en fjädervåg eller en hängvåg, och dra 140N, en halv meter ut på skaftet.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Hej, skall byta kompressor rem, lossade på spännhjulet 14  mm bulten men det händer inte så mycket?

Hur går jag vidare ? / Tom

Du måste lossa båda skruvarna till remspännaren. Remmen spänns sedan med momentnyckel. 70Nm. Problemet är att man spänner åt vänster. De flesta billigare momentnycklar, mäter bara åt höger. Ett sätt är att använda ett vanligt dragskaft, och dra med en fjädervåg eller en hängvåg, och dra 140N, en halv meter ut på skaftet.

 

Fel svar! Jag tänkte på remmen som driver allt Utom kompressorn. Kompressorns remspännare håller remmen spänd med fjäderkraft. Det finns ett specialverktyg för att lossa den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Hej, skall byta kompressor rem, lossade på spännhjulet 14  mm bulten men det händer inte så mycket?

Hur går jag vidare ? / Tom

Du måste lossa båda skruvarna till remspännaren. Remmen spänns sedan med momentnyckel. 70Nm. Problemet är att man spänner åt vänster. De flesta billigare momentnycklar, mäter bara åt höger. Ett sätt är att använda ett vanligt dragskaft, och dra med en fjädervåg eller en hängvåg, och dra 140N, en halv meter ut på skaftet.

 

Fel svar! Jag tänkte på remmen som driver allt Utom kompressorn. Kompressorns remspännare håller remmen spänd med fjäderkraft. Det finns ett specialverktyg för att lossa den.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Rollen , jag misstänkte det, kollar imorgon om Micab har några verktyg, momentnyckel till generatorrem har jag ,med höger vänster funktion.

Byter avlastningshjulen till aluminium i samma veva. Vi hörs när det är fixat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Rollen , jag misstänkte det, kollar imorgon om Micab har några verktyg, momentnyckel till generatorrem har jag ,med höger vänster funktion.

Byter avlastningshjulen till aluminium i samma veva. Vi hörs när det är fixat.

Hej,

 

Jag har samma övning framför mig. Har en D6 som kompressorremmen gått av på, pga brustet spännhjul. Har nu köpt nya hjul i metall och nya spännare.

 

Spännaren för långa remmen inkluderar en manual, men hur byter man den för kompressorn. Den är fjäder belastad och har en låssprint monterad!?

 

Tacksam för svar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte hur man byter den men så här säger workshop manualen att man släpper på den.

post-101885-0-64923800-1440517224_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte hur man byter den men så här säger workshop manualen att man släpper på den.

När man byter till dom nya rem hjulen i metall, så kommer kompressor remmen ligga nära godset på ett av fästena för ett remhjul. Endast någon millimeter till godo. I ett av mina samtal med VP så framkommer att det beror på att dom nya hjulen är något större diameter och därav kommer remmen närmare godset.

Remmen ligger för nära och kommer skavas och gå av. Det man måste göra är att slipa ned godset, så ett större mellanrum skapas. Det satt långt in att få den informationen.

 

Kändes som ingen ville erkänna att dom ursprungliga hjulen i plast var undermåliga och att lösningen med nya metallhjulen inte riktigt passade på tidigare motorerna, utan att godset i motorblocket bearbetades!

 

Jag slipade ned ca 5mm med en tryckluftdriven slip med slipstift i. 

 

Nu är alla plasthjul utbytta och nya remmar monterade. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra info, tack ska byta på min d4/260-07. Vilka verktyg behövs? Hittade du något bra inköpsställe på spännarna?

 

Bernt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Någon som närmare kan förklara hur man byte rem till kompressorn (VP D6-350) och var man bäst köper det verktyg 8882-0002 som beskrivs i manualen?

Mikael

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Verktyget verkar ersatt av 3849615 och finns att köpa från Penta 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...