Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Gäst Eyvind Gustafsson

Bästa styrpulpetbåten...

Rekommendera Poster

Gäst Eyvind Gustafsson

Oavsett årsmodell vilken är den bästa styrpulpetsbåten som finns i 5 * 2 m-klassen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Henry Hermansson  (Har just köpt en HR 500)

Höga rodd 500. Vettigt pris cirka 40.000:- Stora ytor. Bra skrov. Går både kurstabilt och mjukt i sjön. Lättdriven. Klart över över 30 knop med 40 hk.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Danne

Det finns många bra styrpulpeter på marknaden. Jag köpte nyligen en Finnark 490 = 5 m. Det är nog den kraftigaste styrpulpet jag någonsin sett.Den har riktigt kraftiga bottenstockar 13cm breda och 10mm tjocka av ren plast.Pulpeten sitter i mitten så man slipper att köra båten lutande åt styrbord eller babord.Båten går bara bättre och bättre ju mer man gasar och desto högre sjö desto bättre går båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Boris

Askeladden 505 Freestyle är den bästa styrpulpetaren. Tung, snabb och snygg. Gärna en 75 hästare där bak.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst jonsson

Ryds 510 gt Bästa 5 meters skrovet,dessutom mycket prisvärd,mycket båt för pengarna

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Arne Björklund

Bästa båten är Buster XL. 80 hk fyrtakt där bak och på en 1000 kg trailer kompleterar redskapet för äventyr. Underbart lättdriven, flexibel, tålig, minimalt med underhåll och bra andrahandsvärde. Nackdelen är att man kan behöva mycket sjökort!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Nisse

Ryds 435S, är den perfekta kompromissen. Liten och smidig, snabb och fräck. :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst R.A

Buster båtar är tåliga och säkra ( nyare mod) nackdelen höga priser men det brukar ju hänga ihop billigare båtar tex örnvik 481 är bra av erfarenhet

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst BE

Kolla in Yamarin - 5010/5010S (mittpulpet) - 5210 (mittpulpet) - 5020 (sidopulpeter, ny modell 2004) Alla har bra sjöegenskaper enl tester i båttidningar. Yamaha är det motorfabrikat Yamarin tycker passar bäst på deras båtar. En nackdel med Yamarin är att de är ganska dyra, men det är ganska bra kvalitet. Har själv en Yamarin (5820).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Peter

Micore 500 GT helt klart den bästa och mest genomtänkta båten på marknaden! Kraftiga bottenstockar skummade flyttankar. Mycket hög finish på båten om du jämnför men andra märken! bra andrahandsvärde. Och det bästa! Priset är oslagbart om du ska ha en kavlitetsbåt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Bästa styrpulpet båten är klart Ockelbo b16 Bra skrov kräver inte mycket motor för att gå fint.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Uttern 5001 efter flera styrp,båtar är den bäst robust ej ömtålig snygg käns mycket stor och stabil 5*2 titta på den breda durken och höga sidorna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Mats

Titta lite efter en Flipper 535 Sunfish. jag kan verkligen rekommendera den. Finns bra priser på -89 rek motor ligger på 70-90 HKR Du borde kunna finna någon i prislägen omkring 55-70 000:- Mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Magnus Dahlgren

ockelbo B16 är en mycket bra båt ..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst daniel

Har en ockelbo b 16... Absolut det stadigaste och bästa man kan åka i. oavsett väder o vind..... Varma rekomendationer... har bara en 45 hk på den men den går som ett skott iaf.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Micke

håller med Boris Askeladden är en bra båt.Har en 445 Hunter med en 40hk.Snabb bensinsnål och går bra i sjön.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Anders

Jag har en Askeladden 16, Går kanon i sjön, bra med plats i den,billig i drift med 30hk motor(ca 25 knop).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst amadeus

buster magnum är BÄST

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Jennie

Örnvik 500 är den bästa båten tycker jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Val av båt har nog inte så jättestor betydelse egentligen bara man hittar rätt pris. Det största valet är ju plast eller aluminium. Själv föredrar jag plastbåtar då jag tycker alu-båtar är allmänt fula och kan låta illa när man går i dem. Men sen är dem kanske lite mer lättskötta också med tiden. Kan vara ett bra val om man inte orkar lägga ner nån själ i båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Asså

Nån som har några erfarenheter av Ryds 475 GT?? Vill ha en styrpulpetare i den storleken för fiske och badturer och så... Nåt annat förslag?? Prisklass runt 70-*80000..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Mikael

Jag tycker att askeladden är bra båtar. Har en askeladden 445 Hunter den går snabbt och bra. fast Dom har även en som heter 475 Fighter som ska va bra. Dom går att hitta begangnad för ca 80 000 kr.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja nu är ju snart alla båtar i 5 meters klassen uppräcknade... har vi missat nån? (så fyll gärna i) en sak är då säker att om man ska vara på sjön, fiska, bada osv. så är det en styrpulpet på ca 5 m man ska ha!! Ha det gott!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja :) Ryds 568 gt är en riktig fining, väldigt förmånligt pris med 90 hästar... någon som har nån erafrenhet av denna båt by the way?

funderar på att köpa en :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Hittar inte min båt, ryds 510 GTS (även om 510 GT har nämts).
Jag har skrivit vad jag tycker om den i andra trådar (som jag tyvärr inte hittar just nu), men summan är:

2 hyfsade stolar (slipper sitta på en plast brits

walkaround, smidigt vid aktivitet i båten (fiske, angöring vi brygga, vatten lekar)

bred (2.1m tror jag), gör den stabil

- pulpeten mitt i båten gör den trång gemfört med en sidomonterad pulpet.

- tung, tror den är ganska tungdriven gemfört med andra i samma storlek (har inge egen uppfattning, är vad jag har läst) 
Jag är mycket nöjd.


 
mvh /Jim 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...