Gå till innehåll
lördag 21 februari 2026
dodol

Plugga ige varmvatten slangen

Rekommendera Poster

Hej,

Varmvattenbredaren på min Sea Ray 240 Sundancer läcker rätt fint  (8-10 Liter efter 2-3 timmar) och jag har nu beställt nytt från eBay (3000kr billigare än i Sverige, inklusive frakt). I väntan på leverans om två veckor skulle jag vilja veta om det är ok för motorn (Mercruiser V8 5L MPI) om jag pluggar igen varmvattenslangen (kan egentligen plugga igen båda slangarna om så behövs)?

Varmvattnet kommer från motorn in till bredaren och sedan ur bredaren går den tillbaks till motor.

Har köpt M12 skruvar för att plugga igen slangarna, men om någon har bättre förslag (vill inte skada slangen) så tas det emot mer än gärna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skarva slangarna med en rörbit så att det blir en slinga av dom så blir det bättre.

/B

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skarva slangarna med en rörbit så att det blir en slinga av dom så blir det bättre.

/B

Helt riktigt.

Använd en skarv eller rör bit.

Mvh

Micke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Bosse,

Tack. Smart lösning :-) måste jag säga, då stör/hindrar man inte flödet heller.

En liten detaljfråga. I och med skarvningen av slangarna kommer det varma vattnet att ledas direkt tillbaks till motorn/pumpen. Antar att detta har ingen negativt påverkan på motorn eller pumpen?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gjorde precis så när min varmvattenberedare gav upp i väntan på ny.

Mvh

Micke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Bosse,

Tack. Smart lösning :-) måste jag säga, då stör/hindrar man inte flödet heller.

En liten detaljfråga. I och med skarvningen av slangarna kommer det varma vattnet att ledas direkt tillbaks till motorn/pumpen. Antar att detta har ingen negativt påverkan på motorn eller pumpen?

Nej, det har ingen negativ effekt. Den enda effekt jag kan komma att tänka på är att motorn kommer upp i arbetstemp något fortare nu när beredaren inte hjälper att kyla.

/B

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sweet.

Toppen allesammans. Jag passade på och gjorde en snabb inköp på "Rak Slangkoppling av Nylonplast" som tål varme. ifall rörbiten jag har hemma inte skulle passa. Slangkopplingen kostade bara 17 kr så det är nog inga pengar i båtvärlden. ska blir kul att i väntan på att få hem nya varmvatten bredaren slippa tömma och torka motorrummet varje gång.

En sida som jag hittade och som kanske är värd att ha på "Favoriter" är www.do88.se. de verkar ha bra saker som man kan nyttja både för bil, båt och MC. ska bli intressant att se hur transport delen fungerar då det är första gången jag handlar av dem.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...