Eld- 582 Postad 31 Maj , 2014 Hur hög spänning får en laddningsregulator ge? Min nyrenoverade generator parkerar på 14,7V enligt plottern, är det för mycket? Jag har för mig att man brukar säga max 14,5V. Eller är det max 15V? Jag tänkte dubbelkolla med multimetern också vid tillfälle för att kolla om plottern visar rätt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 31 Maj , 2014 Hur hög spänning får en laddningsregulator ge? Min nyrenoverade generator parkerar på 14,7V enligt plottern, är det för mycket? Jag har för mig att man brukar säga max 14,5V. Eller är det max 15V? Jag tänkte dubbelkolla med multimetern också vid tillfälle för att kolla om plottern visar rätt. Med den spänningen får du effektiv laddning men en viss liten risk för överladdning. Vi hade 14,7V i flera år och bytte batterier efter fem år. Fyllde vatten vartannat år. C:a 100-200 timmar motor per säsong. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 582 Postad 1 Juni , 2014 Efter att ha dammsugit nätet på info så har jag kommit fram till att en maxspänning som håller sig någonstans mellan 14,3V och 14,8V är ok. Om den aldrig orkar över 14V eller om den går över 15V så är regulatorn eller något annat på generatorn definitivt trasigt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 1 Juni , 2014 Det beror nog på två saker här. Det är lite för hög spänning för att vara korrekt anser jag. Dels om du också mäter vid batterierna. Det borde vara samma men kan vara bra att veta? Dels vilken typ av batterier du har. Ett "vanligt" batteri där du kan fylla på destvatten ska klara 14,7 kortsiktigt men lång stund, typ timmar, så kommer det att koka bort vätska. Så du får ha koll på det och fylla efter. Har du GEL batterier är de mycket mer känsliga och 14,7 kan sänka kapaciteten snabbt. Har du AGM så säger de flesta fabrikanter att de klarar upp till 15V utan att ta skada... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 582 Postad 1 Juni , 2014 Jag har VARTA Professional Plus som förbrukningsbatteri och Varta Silver Dynamic som startbatteri. Motorn går för övrigt sällan med än en timme och jag har nog aldrig kört den mer än två timmar i ett sträck. Spänningen är avläst från plottern med fulladdade batterier och inga andra förbrukare i gång så om plottern mäter rätt så stämmer det nog. Jag ska dubbelkolla med multimetern. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 1 Juni , 2014 Läste på Tudors sida att 14,8V är rätt spänning vid 20 grader Celcius för Marinbatteriet. Har också märkt att fulla batterier inte tar mer än nån halv ampere per styck vid 14,7V, 80 Ah Tudor marine. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser