oil_injection 0 Postad 29 Maj , 2014 Hej! Jag är helt ny inom detta med båtmotorer. Jag har en Mercury 60hp. När den står på tomgång så kommer det ingen skvallerstråle utan det bara puttrar ut lite vatten men när man ökar i varv så kommer strålen. Men vad jag har hört ska det väl vara en stråle även på tomgång? Som sagt är okunnig inom dehär med båtmotorer men är det något fel? Tacksam för svar! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lagstrom 0 Postad 29 Maj , 2014 Hallå där!Så fort motorn är igång ska det alltid komma en "pissestråle". Att ha igång den mer än några minuter utan kan leda till överhettning vilket inte alls är bra. i båtmotorer finns det något som kallas för en "Impeller" denna sitter under vattenytan längst ner på motorn, (vid det som kan liknas en sil ungefär). Impellern är den som pumpar runt vattnet i kylsystemet och som tillslut leder till strålen. Gummit i impellern kan torka och bli dåligt och rekommenderas att byta var tredje ller 5te år, beroende på vem man frågar. Vet du om detta är gjort på länge? //Einar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oil_injection 0 Postad 29 Maj , 2014 Hallå där! Så fort motorn är igång ska det alltid komma en "pissestråle". Att ha igång den mer än några minuter utan kan leda till överhettning vilket inte alls är bra. i båtmotorer finns det något som kallas för en "Impeller" denna sitter under vattenytan längst ner på motorn, (vid det som kan liknas en sil ungefär). Impellern är den som pumpar runt vattnet i kylsystemet och som tillslut leder till strålen. Gummit i impellern kan torka och bli dåligt och rekommenderas att byta var tredje ller 5te år, beroende på vem man frågar. Vet du om detta är gjort på länge? //Einar Ja impellern är bytt nu i våras av en kunnig kompis till mig. Men kan det vara som så att den är fel ditsatt? Men den pumpar vatten när man har högre varv på, borde den inte pumpa även på tomgång då? Men det är kanske lika bra att kolla impellern igen så att den verkligen är rätt ditsatt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lagstrom 0 Postad 29 Maj , 2014 Hallå där! Så fort motorn är igång ska det alltid komma en "pissestråle". Att ha igång den mer än några minuter utan kan leda till överhettning vilket inte alls är bra. i båtmotorer finns det något som kallas för en "Impeller" denna sitter under vattenytan längst ner på motorn, (vid det som kan liknas en sil ungefär). Impellern är den som pumpar runt vattnet i kylsystemet och som tillslut leder till strålen. Gummit i impellern kan torka och bli dåligt och rekommenderas att byta var tredje ller 5te år, beroende på vem man frågar. Vet du om detta är gjort på länge? //Einar Ja impellern är bytt nu i våras av en kunnig kompis till mig. Men kan det vara som så att den är fel ditsatt? Men den pumpar vatten när man har högre varv på, borde den inte pumpa även på tomgång då? Men det är kanske lika bra att kolla impellern igen så att den verkligen är rätt ditsatt. Okej. Jag är inte så kunnig om impellrar, själv aldrig bytt en, så kan inte svara på om den sitter fel. Det kan vara så att nåt blad eller så har gått av , därmed pumpar endast vid högre varvtal, den verkar ju sakna kapaciteten. Det kan definitivt vara värt att kika hur den ser ut, men beror lite på var den sitter på din motor, varierar lite hur lätt åtkomliga dom är. Men har du möjlighet så gör det! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
robert99 64 Postad 29 Maj , 2014 Innan du du river ner och kollar impellern, skulle i alla fall jag ta en ståltråd eller dylikt och kolla att skvallerröret inte är igensatt. Var strålen kraftigare på tomgång innan impellerbytet? I så fall har något hänt i samband med detta. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oil_injection 0 Postad 29 Maj , 2014 Jag ska testa med ståltråd och kolla så att inget är igentäppt! Tyvärr kommer jag inte ihåg hur strålen var innan jag bytte! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Cabelguy85 0 Postad 29 Maj , 2014 Jag skulle rekommendera dig att först låssa termostater och kolla så de ej är igen satt eller kass. Går att test köra utan termostat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oil_injection 0 Postad 29 Maj , 2014 Jag skulle rekommendera dig att först låssa termostater och kolla så de ej är igen satt eller kass. Går att test köra utan termostat. vart sitter dom? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 499 Postad 29 Maj , 2014 Så fort motorn är igång ska det alltid komma en "pissestråle". Att ha igång den mer än några minuter utan kan leda till överhettning vilket inte alls är bra. Detta gäller inte alltid. Många Murklor t.ex. 2T V6:orna och 2T 8 och 9,9 sent 90-tal är konstruerade så att strålen kommer först då termostaten öppnar. Vet inte hur det är med den här aktuella motorn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oil_injection 0 Postad 29 Maj , 2014 Så fort motorn är igång ska det alltid komma en "pissestråle". Att ha igång den mer än några minuter utan kan leda till överhettning vilket inte alls är bra. Detta gäller inte alltid. Många Murklor t.ex. 2T V6:orna och 2T 8 och 9,9 sent 90-tal är konstruerade så att strålen kommer först då termostaten öppnar. Vet inte hur det är med den här aktuella motorn. Motorn är från 1990! vart kan man läsa hur det fungerar med denna motor? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 499 Postad 29 Maj , 2014 Rensa hålet så tror jag detta löser sig och då lär du märka hur din motor beter sig. Det är inte fel att ta ur och testa termostaten, den är att betrakta som förbrukningsvara . Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lagstrom 0 Postad 29 Maj , 2014 Så fort motorn är igång ska det alltid komma en "pissestråle". Att ha igång den mer än några minuter utan kan leda till överhettning vilket inte alls är bra. Detta gäller inte alltid. Många Murklor t.ex. 2T V6:orna och 2T 8 och 9,9 sent 90-tal är konstruerade så att strålen kommer först då termostaten öppnar. Vet inte hur det är med den här aktuella motorn. Säkert sant, Men majoriteten har väl nästan alltid en pissestråle? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 499 Postad 30 Maj , 2014 Säkert sant, Men majoriteten har väl nästan alltid en pissestråle? För 2T Murklor av senare årgångar så behöver inte ens detta vara sant, men TS lär väl tids nog få reda på vilket. Det jag känner till är att bland sena 2T har alla 6-15 hk + alla V6:or från 135 hk och uppåt har strålen kopplad till termostaten. Fördelar med tell tale kopplad till termostaten är att det dels går att se att termostaten funkar genom att strålen blir intermittent på tomgång dels fås en indikation på när motorn är varm så att varvtalet kan börja ökas. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mikaojje 61 Postad 3 Juni , 2014 Hade tidigare en mercury 60 hp från 85. På tomgång hostade det ut lite vatten precis som du beskriver. Men så fort man gasade kom skvallerstrålen med viss fördröjning såklart. Körde så i 2 år utan problem sen bytte jag båt.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oil_injection 0 Postad 4 Juni , 2014 Hade tidigare en mercury 60 hp från 85. På tomgång hostade det ut lite vatten precis som du beskriver. Men så fort man gasade kom skvallerstrålen med viss fördröjning såklart. Körde så i 2 år utan problem sen bytte jag båt.. Jag tror faktiskt att jag körde med det så förra sommaren också utan några problem så det går nog köra med! Men det borde ju inte va så... Tack för alla svar! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oil_injection 0 Postad 6 Juni , 2014 Hallå igen, har varit hos en polare och kollat gamla filmer som vi filmade förra året när vi körde lite båt! Och det visar sig att det var en stråle på tomgång... Vad är det som kan ha gått fel då vid samband med impeller bytet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser