Gå till innehåll
tisdag 10 mars 2026
dojan76

Problem med skvallerstråle vid höga varv.

Rekommendera Poster

Hej.

Som överskriften säger så har jag problem med skvallerstrålen på min Yamaha 85hp från början av 80-talet. Jag köpte båten i slutet på förra året och ville vara säker på att impellern var i bra skick så beslutatade mig för att byta den. När jag kör den hemma på gården med spolmuff fungerar all som det skall (varvar max 2000 v) när jag sedan tar ut den på sjön funkar allt fint upp till ca 3000 varv sedan slutar den att "skvallra" måste då stänga av motorn för att få igång strålen igen. När jag känner på motorblocket verkar det som att den ändå kyler? Jag har kollat termostaten och den verkar fungera fint (har prov kockat den) någon som har något tips?

trevlig kväll.

Jörgen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur såg tryckhållningsventilen ut? Sitter under samma lock som termostaten så du har redan haft den ute..

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur såg tryckhållningsventilen ut? Sitter under samma lock som termostaten så du har redan haft den ute..

Japp har haft den ute, sitter men en väldigt lång fjäder, ser väl ok ut har inte så mycket att jämföra med tyvärr, packningen som sitter där har väl sätt bättre dagar men är i alla fall hel.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Japp har haft den ute, sitter men en väldigt lång fjäder, ser väl ok ut har inte så mycket att jämföra med tyvärr, packningen som sitter där har väl sätt bättre dagar men är i alla fall hel.

kom precis på att den är som ett kryss på båda sidor där en av "flärparna" eller vad man kan kalla dom för var borta (den inåt motorn), kan inte hitta den någonstans, kan också vara bortplockad sedan länge!

Redigerad av dojan76

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...