Gå till innehåll
fredag 10 maj 2024
Mauritx

Yanmar YSE 8 laddningslampa lyste vi gång?

Rekommendera Poster

Hej!!

 

Jag är just nu i åkersberga och på fredag ska jag segla båten som jag köpte till Västerås, idag när jag och förra ägaren var ute började lampa för laddningen lysa vid gång, sedan efter att jag hade lagt till startade vi motorn och då lyste inte lampa, den slocknade efter start som det brukar göra, jag mätte batteri spänning och den låg på 13v. När motor är på vid tomgång visade 13,7v. Vilket är ok. Vad kan det vara för fel? Laddningsregulatorn?? Jag tycker att det liknar mest som glapp någonstans för att om laddningsregular pajar då borde det inte fungera efter ett tag, vad tror ni?? Vilket otur på fredag ska jag segla båten och nu händer detta.

 

Tack på förhand!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När min lampa började lysa hade kabeln lossnat från generatorn. Kolla att den inte sitter och glappar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla lösa anslutningar och huvudströmbrytare. Det brukar varnas för de med röd nyckel som lär vara sämsta sorten. Med glappande kontakt nånstans i generatorkablarna kan generatorn paja av de mycket kraftiga spikarna som tar död på halvledare. Dioder och regulator i generatorn lever då farligt liksom även ansluten elektronik.

 

Vår generator gick sönder förra våren men vi klarade oss så bra hela sommaren med en månad i båten. Solceller är lösningen.

 

De laddar inte mycket men enträget. Skaffa en så stor du kan eller några mindre om det är lättare att placera. Det går att dra ledningar lite provisoriskt och de behöver inte vara så kraftiga då solpanelen är högohmig och har gott om spänning. En vanlig sladd från en 230V lampa duger och är lätt att dra tillfälligt. Kolla med universalinstrument att du polvänder rätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...