Gå till innehåll
söndag 10 augusti 2025
Motorkryssare

Gasol spis

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej!

har lite funderingar runt våran för oss nya (men den har några år på nacken) gasol spis. Den heter Optimus.

jag har en sådan respekt för gasol... skulle vilja få tag på en bruksanvisning el dyl.  

Är det någon som vet hur man kan få tag i en sådan..?

post-103763-0-28263100-1399839913_thumb.jpeg

Redigerad av Motorkryssare

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är nog inte en bruksanvisning utan en översyn av installationen, ålder på slangar, reduceringsventil osv

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du har en fin 460RF tillverkad av Techimpex norr om Venedig. Det var nästan bara Nimbus och Hallberg-rassy som köpte just denna modell. Bruksanvisning kan du få av Fogas.se

Installationen, framförallt gummislangar, kan det vara läge att byta nu. Gissar att du har en spis från -98, lyfter du ut den så kan du få klarhet genom märkningen på typskylten på baksidan.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

...om slangarna är köpta inom EU efter 1999 ska de vara märkta med tillverkningsåret...

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du har en fin 460RF tillverkad av Techimpex norr om Venedig. Det var nästan bara Nimbus och Hallberg-rassy som köpte just denna modell. Bruksanvisning kan du få av Fogas.se

Installationen, framförallt gummislangar, kan det vara läge att byta nu. Gissar att du har en spis från -98, lyfter du ut den så kan du få klarhet genom märkningen på typskylten på baksidan.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för alla svar! Hitta nu ett gammalt mail från förra ägaren där det står att det är ett nytt kök från 2003. Slangarna bytte min man innan vi våga använda den ;-) jag har mailat fogas.se men inte fått svar... hoppas dom har någon bra beskrivning. Hur vet du så mkt om spisen?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Här har du ett litet och enkelt tips på om slangar mm är täta.

Sätt på gasen och starta spisen, stäng sedan av spisen och gasoltuben och vänta 10 minuter. Kan du då tända spisen utan att öppna gasoltubens kran så är slangarna/kopplingarna täta.

Lycka till

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för alla svar! Hitta nu ett gammalt mail från förra ägaren där det står att det är ett nytt kök från 2003. Slangarna bytte min man innan vi våga använda den ;-) jag har mailat fogas.se men inte fått svar... hoppas dom har någon bra beskrivning. Hur vet du så mkt om spisen?

Hej, Jobbade i branschen under andra hälften av 90-talet. Dock kan mitt minne svika lite angående artikelnumret på din spis, särskilt om den är från början av 2000-talet, så där kan jag ha fel. Men att det är tillverkad av "Techimpex" www.techimpex.it är solklart.

Optimus sålde sin marindel (som även bestod av distributionen av Vetus tillbehör och motorer i Sverige) år 2000. Några år senare var man borta från båtmarknaden med spisarna, och Vetus gick till någon annan.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Här har du ett litet och enkelt tips på om slangar mm är täta.

Sätt på gasen och starta spisen, stäng sedan av spisen och gasoltuben och vänta 10 minuter. Kan du då tända spisen utan att öppna gasoltubens kran så är slangarna/kopplingarna täta.

Lycka till

Jag föreslår att testet utökas för att man ska få säkrare och tydligare utslag.

1) Testa om avstängninsventilen är tät. (Är den inte tät funkar inte läcktestet.)

Tänd spisen och se att allt funkar normalt.

Stäng av spisen.

Stäng avstängningsventilen på flaskan, inga andra.

Tänd spisen (och kom igåg hur länge lågan brinner).

Stäng av spisen.

(Nu är det inget tryck på gasen i systemet.)

Vänta en timme, gärna längre.

Tänd spisen igen, om det inte blir någon låga är avstängningsventilen tät.

2) Testa om systemet är tätt.

Tänd spisen och se att allt funkar normalt.

Stäng av spisen.

Stäng avstängningsventilen på flaskan, inga andra.

(Nu är det tryck på gasen i systemet.)

Vänta en timme, gärna längre.

Tänd spisen igen, om lågan brinner lika länge som i det första testet läcker inte systemet.

Lite tidsödande, men ofta har man ju rätt mycket tid ombord.

Mackey

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...