Gå till innehåll
onsdag 15 maj 2024
Shas

Batteribank laddning

Rekommendera Poster

Hej på Er !

 

Har råkat ut för ett litet problem, förra säsongen blev jag vid ett flertalet tillfällen utan kräm i batterierna. Problemet uppdagas efter natt med laddare ansluten. Kör jag maskin så laddas banken effektivt, så jag funderade inte så mycket mer på detta .

Nu när jag varit ute och pysslat med båten råkar jag ut för samma problem. Trots att jag har laddkabeln ansluten och en till synes fungerande Protech 4 laddare så laddas batterierna ut.

Googlade lite och fick ganska snart reda på att boven i dramat är laddaren. Trots att den har tre oberoende utgångar slutar den att ladda om ett batteri har full spänning.

Grejen är den att jag har satt i en bogpropeller i båten och passade då på att montera ett gelbatteri i fören på båten. Gel för att batteriet sitter bo utrymmet "producerar betydligt mindre vätgas" Gel har ju tyvärr lite lägre spänningar.

Jag har ingen lust att spendera pengar på en ny laddare Förslag någon....

 

Mvh // Shas 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle resonera som så att det är bättre att lägga en begränsad mängd pengar (i tid) på en laddare som är stabil och gör sitt jobb än att få sina batterier för flera tusen kronor förstörda och dessutom inte kunna utnyttja båten som man tänkt. (fråga mig inte hur jag kom fram till det :( )

Risken är dessutom att dina batterier nu efter att ha blivit rejält urladdade (enligt vad jag tolkar din text) aldrig mer kommer leverera vad de ska.

 

Vill inte göra dig helt deppig men som jag har förstått det så är gel-batterier inte lämpade som start- eller bogpropeller-batterier. Dessa områden kräver mycket ström på kort tid och till det är gel mindre lämpade. Bättre då med AGM eller speciella start-batterier.

Sorry! :ph34r:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gelbatterier kräver en annan typ av laddare än vad vanliga syra batterier kräver. Ctec har en 35 à laddare som går att ställa i olika lägen. Sen är det ingen hit att blanda olika batterityper i samma batteribank..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag förstörde två stycken GEL-batteri av ungefär samma anledning.

 

Den båt jag köpte var batterina skrot efter att båten legat för "fäfot" i ca 4 år.

 

Köpte två stycken GEL-batteri. Har för mig att de kosta nästan 8 000 kr. Första sommaren fungerade det helt ok. En del motorgång och laddning med batteriladdaren varje gång jag hade tillgång till landström.

 

Sen var jag och jobbade väldigt mycket i båten under vinterhalvåret. Varje gång jag var i båten satte jag i strömsladden och slog till laddaren. När jag vid nått tillfälle råkade titta på laddaren så hade den slagit ifrån. Tolkade detta som om batterierna var fulladdade. 

 

Nästa sommar blev det en långsegling. Hade problem med strömmen nästan från början, men det blev en del motorgång till att börja med. Så jag klarade mig ganska länge. Sen blev det mest segling och då blev batterierna totalt tomma. Konstaterade ganska snart att när jag slog till laddaren indikerade den att den laddade rejält. Efter några få minuter slog den ifrån.

 

Det blev många timmar motor bara för att ladda batterierna. 

 

Köpte så snart jag fick tillfälle en riktig laddare som laddar i flera steg. Trotts detta blev de svindyra GEL-batterierna aldrig vad de varit. Nu var det inte av snålhet jag inte köpte en riktig laddare direkt, utan av oförstånd. Jag trodde ju att min laddare fungerade.

 

När jag bytte båt var det första jag skaffade en CETECK- laddare som jag dessutom håller koll på att den fungerar. Inte katten har jag lust att va ute och segla och va helt utan ström.

 

Till min nuvarande båt har jag också köpt en stor CETEC-laddare och när jag bytte batteri förra våren blev det 3 st 95 Ah AGM-batterier  från Biltema.

 

Att skrota två stycken batteri för nästan 8 000 kr för att man sparat in ett par tusen kr på en riktig batteriladdare kändes ganska surt.

 

Eller som talesättet säger; "Snålheten bedrar ofta visheten"

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej på Er !

 

Får först be om ursäkt att jag missat hålla koll på denna tråden... Har helt enkelt varit för mycket en tid nu... Jag tycker det själv det är oförskämt när man tar sig tid att svara och komma med råd och så följs detta inte upp....

 

Får tacka , Christer N,Rickard E och toaen för att Ni har tagit Er tid att svara. Jag har i och för sig kommit fram till samma slutsats som Ni, och införskaffat en ny batteriladdare En Protech 1240i Plus.

Ctec i all ära men jag har ju det lilla problemet att min båt drivs med 110V. Protech rekommenderas dock till min båt och den kan dessutom köras på 230V om man nu av någon anledning önskar detta.

Vad beträffande valet av Gel så var detta ett blått batteri som ska klara stora strömmar, hälsan känns ändå viktigare än något annat i detta fallet....

 

Mvh // Stefan 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och AGM har samma positiva egenskap som Gel och dessutom mindre känsliga. Är också lämpliga för stora uttag under kort tid, precis vad man behöver för en bogpropp!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok! Nu får det sitta där till att det inte fungerar längre.... Nu har jag i alla fall ström även om batterierna bara kommer upp i  12,8-12,9V. Är nog som Ni försiktigt påpekat för mig att batteribanken tagit ordentligt med stryk.... Blir bara korta turer i år så dessa får hänga med så länge de mäktar med.... 

 

// Stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...