Gå till innehåll
söndag 10 augusti 2025
Aquador23WA

Ljud när tändningen slås på

Rekommendera Poster

Hej på er,

Jag är ny på forumet och "ny" i båtlivet också.

Har en Aquador 23 WA  med en KAD32 diesel, och måste fråga om en sak.

När tändningen slås på hörs ett "surrande" ljud från motorrummet i cirka 20 sekunder sen blir det tyst.

I år när jag kopplade in mina batterier surrar det hela tiden. Kopplar jag från "service" batteriet blir det tyst.

Men slår jag på tändningen så surrar det också hela tiden det slutar liksom aldrig. hjälper inte om jag slår från huvudströmmen heller. utan måste koppla bort service batteriet för att få det att sluta. Det låter även när jag kör båten.

1 - någon som vet vad det är som "surrar" i motorrummet är för något?

2 - någon som vet var det aldrig slutar och "surra" :-)  kan det vara något relä som är trasigt? Någon givare? någon säkring som jag kan koppla ur för att få tyst på det? någon som har någon ide?

Låter som en fläkt/pump eller liknande är inte helt båvan, vilket gör att detta kanske något självklart fel/ljud? 

tar tacksamt emot tips.

Martin

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett laddfördelningsrelä som är felaktigt, Lagerljud från ventilationsfläkten i motorrummet. Dessa två saker dyker upp spontant. De borde vara lätt att lokalisera om det hörs jämt när du slår på "tändningen".

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vissa trimplan har en automatisk återgång, när man stänger av motorn. Kan det vara detta det är fel på? I så fall är det pumpen som låter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...