Gå till innehåll
söndag 10 augusti 2025
buddy

Frågor kring sjövattenpump

Rekommendera Poster

Hej vi har en rätt nyköpt Oxelö 30. I helgen märkte vi att något var fel med sjövattenpumpen/systemet. Dvs det sjövatten som används för t ex spolning av toalett. När man knäppte på sjövattnet på instrumentpanelen lät pumpen hela tiden vilket den inte gjort från början. Sen märkte vi att vatten började läcka fram i akterruffen. När vi lyfte på en av durkarna såg vi att utrymmet där batterierna finns var nästintill vattenfyllt. Vattnet hade sipprat ut ur luftventilerna som ju vetter in mot akterruffen. Såg också att den blåa plastcylindern/behållaren var delad itu och den har från början varit limmad men limmet hade väl släppt. Jag förstår inte riktigt den blåas funktion då den var helt tom. Är det någon form av behållare som ska samla sjövatten, undertryck eller liknande? Någon som känner igen inringad "sak"? Mest sannolikt är att den delat på sig pga att limmet var dåligt och sen pumpades sjövatten ut där och rann över färskvattentanken ner i batteriboxen. Kusligt!

20250809_132354.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Nu ser jag inte hela den blåa detaljen men det ser ut som en hydropress/ackumulator som lagrar vatten och jämnar ut trycket, precis som när man har egen brunn hemma.

Vet inte om den behövs egentligen mer än att den ger fullt flöde från start då man öppnar en kran eller spolar i toaletten utan fördröjning av pumpstarten.

mvh

Pär

• Tack 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är ett expansionskärl/expansiontank som jämnar ut trycket. Ser ut som om det är denna från SeaSea. Den ger ett jämnare flöde i kranarna men är inte nödvändig.

• Tack 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 minut sedan skrev ABC:

Det är ett expansionskärl/expansiontank som jämnar ut trycket. Ser ut som om det är denna från SeaSea. Den ger ett jämnare flöde i kranarna men är inte nödvändig.

Tack ja precis. De som installerade den har bara lagt den på färskvattentanken men den ska ju monteras stående. Vettetusan om det inte är bättre att ta bort. En sak mindre som kan gå sönder

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kärt barn har många namn....Det inringade kallar jag hydropress eller hydrofor (det är det det heter på landbacken i alla fall och skillnaden mellan de två begreppen är konstruktionen), men säljs i båtbutiken under namn  "Ackumulatortank/Expansionstank". 

En sådan brukar rekomenderas att ha i ett trycksatt system för att bl.a. spara på pumpen som då i rätt dimensionerat system inte behöver lika många start och stopp jämfört med system utan hydropress/hydrofor. 

De typer dom säljs i båtbutiken (den typ du har ringat in på fotot) är normalt hydropress konstruktion, d.v.s. det sitter ett gummimembran i den, typ som en ballong.

hydropress2-600x313.jpg.b98c22de72c35087eff43e719bc5f885.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 minuter sedan skrev Boanjohan:

Kärt barn har många namn....Det inringade kallar jag hydropress eller hydrofor (det är det det heter på landbacken i alla fall och skillnaden mellan de två begreppen är konstruktionen), men säljs i båtbutiken under namn  "Ackumulatortank/Expansionstank". 

En sådan brukar rekomenderas att ha i ett trycksatt system för att bl.a. spara på pumpen som då i rätt dimensionerat system inte behöver lika många start och stopp jämfört med system utan hydropress/hydrofor. 

De typer dom säljs i båtbutiken (den typ du har ringat in på fotot) är normalt hydropress konstruktion, d.v.s. det sitter ett gummimembran i den, typ som en ballong.

hydropress2-600x313.jpg.b98c22de72c35087eff43e719bc5f885.jpg

Tack så mycket! Jag kan inte vvs men till och med jag tyckte det var konstigt att kärlet var tomt. Då ligger väl gummimembranet under durken någonstans. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...