Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
Barmeister

Laga spricka rufflucka

Rekommendera Poster

Har en spricka i ruffluckan som lagats taffligt av tidigare ägare med en silikonsträng som jag nu skrapat bort. Några tips på hur jag lagar den och helst då gör lagningen relativt osynlig?

post-92261-0-22306600-1398817933_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är två saker du ska tänka på när du lagar sprickan.

1. Varför har sprickan uppstått och

2. Hur ska det bli snyggt igen.

 

Är det en dålig konstruktion eller en olyckshändelse/vårdslös hantering som orsakat sprickat. Du behöver ju laga/förstärka så att sprickan inte återkommer.

 

Slipa en brreeed V-formad urfasning på undersidan så att du kan lägga på ett par lager glasfiber och polyester/epoxy över sprickan.

 

Slipa sedan ner ett smalt grunt V-spår från ovansidan och fyll i med topcoat i luckans färg. Topcoaten ska även målas ut lite bredvid sprickan (slipa först så att det fäster). Sedan är det bara att slipa och polera. Börja med grovt vattenslippapper och gå nedåt i grovlek. Ju finare papper du avslutar med desto enklare att det blankt vid den avslutande poleringen (som också bör ske med olika grovt polermedel, börja med autosol och avsluta med något finkornigare).

 

Om du skulle råka slipa igenom gelcoaten så är det bara att lägga på ny topcoat, låta det härda och börja om med sliparbetet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stort tack Lintott!

Vet inte hur skadan uppkommit men själva luckan är av relativt tunn/enkel hårdplast, alltså inget material av glasfiber eller liknande. Kanske inte direkt  en dålig konstruktion men hade önskat att luckan var i ett annat starkare material: Gissar på att någon klivit på den eller tappat något hårt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det inte är glasfiber så måste du först reda ut vad det är för material i den innan det går att välja metod för att laga den. Mina råd om glasfiber, polyester/epoxy och topcoat kan du nog glömma om luckan inte är byggd i glasfiber.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla hos någon husvagnsknalle, luckan liknar de som brukar vara på taket på husvagnar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det är ABS plast av rätt sort kan du använda kemisk ren aceton för att smälta ihop plasten igen. Om man tar lite aceton på en topps och gnuggar på något icke synligt ställe ser du om det löser plasten.

 

Om inte aceton fungerar har biltema något plastlim för feta plaster men tyvärr inget jag provat ännu

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...