Gå till innehåll
fredag 03 maj 2024
Laxekongen

Tomgångsproblem Mercury F100 -06

Rekommendera Poster

Hej

Fick ett konstigt fel idag.

Motorn hade gått ok hela dagen och två dagar innan i år. Under en repa så noterade jag att varvtalet svajade något, knappt märkbart - gjorde ingen större notis av det. Körde en timme till med ett antal start och stopp. Sedan, när jag slår av på gasen efter planing ner till tomgång så dör motorn tvärt. Den gick inte att starta efter. Väntar lite, den startar men går på väldigt låga varvtal. Knappt hörbart men vad det verkar rent!? Varvar upp utan växel i. Verkar gå hyggligt rent i friläge men när jag drar ner till tomgång så dör den igen. Sedan kvarstår samma mönster den klarar inte av tomgångvarvtal utan dör tvärt. Och kör man startmotorn länge så startar den till slut, man kan varva utan växel men när jag drar ner till tomgångvarv så dör den. Hade ganska lite soppa kvar i tanken när detta hände. Dessutom förra årets soppa oxå men hade kört båten 2 hela dagar på den soppan utan prlm. När detta hände så hällde jag i en flaska k-sprit och 60 l färskt bränsle men det hjälpte inte.

 

Någon som varit ute för samma sak? Tacksam för råd i frågan.

 

 

  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sprut eller knasare..? Mercury med Yamaha powerhead..? Måååånga råkar ut för dessa symptom såhär på vårkanten och oftast beror det på soppa som blivit dålig och lämnat avlagringar och annat fnös i sprut eller knasare under vintern. Konserverar man bränslesystemet enligt konstens alla regler drabbas man sällan av dessa problem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Detta blev en segdragen historia. Skev inlägget 2014 och sedan dess har följande hänt.

Efter omfattande felsökning på merc verkstad byttes bränslepumpen som sprutar in soppan i cyl (sitter tydligen två en som suger fr tanken en som sprutar in i cyl). Efter det uppstod tomgångsproblemen. Den var väldigt svårstartad när den är kall. Den tänder till men dör i samma sekund. Man får tvångsdra den på startmotorn flera sekunder och då rullar den sakta igång och sedan får man försiktigt semestergasa den lite för att den skall komma upp i varv. Så fort den blev lite varm var problemet helt borta. Eftersom det är långt fr sommarstugan till verkstaden körde jag med det hela 2015 och bad verkstaden fixa detta i samband med vinterservice förra hösten. Allt ok en vinterservice jag betalade och var nöjd. I vår när jag tog ut den var båten väldigt svårstartad (fick koppla startkablar till bilen för batteriet tog slut). Till slut gick den igång. Men under dagen steg tomgångsvarvtalet i takt med att den blev varm och till slut låg det på 1300 och det var svårt att få i/ur växlel. Även när jag gick från planing till tomgång så hosta den till och dog. Men startade helt utan problem dock med högt tomgångsvarvtal. In på verkstad i vår igen :-| för massa justeringar. Provkörning som funkade ok men under första riktiga fisketuren är samma fenomen tillbaka som förra säsongen, Väldigt svårstartad när den är kall på morgonen med lågt tomgångsvarvtal men normal och ok när den blivit lite varm.

Verkstaden har mätt alla givare och de ska vara ok. 

Någon som är duktig på Mercury och som har kvalificerade uppslag? Eller någon som vet en Mercury verktad som har en guru på skruva?

Redigerad av Laxekongen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte för att det hjälper dig nu, men om du har en Yama-powerhead så missade du gurun 2014 när du inte svarade jarb. Kan vara idé ändå att nu svara på de frågor han ställde då.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tack, Guestsson.

Dumt, jag fattade inte att det var en fråga. Trodde bara det var ett påstående att konservera bränslesystemet.  Och jag vinteservar alltid motorn på verkstad och de ska ha testat med annan soppa så därmed tog jag inte upp tråden.

 

"Sprut eller knasare" hmmmm betyder det förgasare eller insprutning? Det är insprutning.

 

Powerhead har jag ingen aning vad det är. Men enl vissa så är det yamaha- mercury inte en "riktig" mercury. Tydligen konverterades en yamahamotor till Merc i glappet mellan Mecurys två generationer.

Redigerad av Laxekongen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Sprut eller knasare..? Mercury med Yamaha powerhead..? Måååånga råkar ut för dessa symptom såhär på vårkanten och oftast beror det på soppa som blivit dålig och lämnat avlagringar och annat fnös i sprut eller knasare under vintern. Konserverar man bränslesystemet enligt konstens alla regler drabbas man sällan av dessa problem.

 

Hej Jarb

Du svarade på mitt inlägg 2014 ang mitt Merc problem men jag fattade inte riktigt att du ställde en fråga. Sorry. En annan medlem påtalade det för mig och sa att jag missade en chans att få bra hjälp från dig. 

 

Det är insprutning om det är det som avses med sprut eller knasare.  Vad powerhead är vet jag inte. 

 

Jag har nått vägs ände med verkstan och de verkar ha slut på uppslag. Vad är din gissning?

Redigerad av Laxekongen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta blev en segdragen historia. Skev inlägget 2014 och sedan dess har följande hänt.

Efter omfattande felsökning på merc verkstad byttes bränslepumpen som sprutar in soppan i cyl (sitter tydligen två en som suger fr tanken en som sprutar in i cyl). Efter det uppstod tomgångsproblemen. Den var väldigt svårstartad när den är kall. Den tänder till men dör i samma sekund. Man får tvångsdra den på startmotorn flera sekunder och då rullar den sakta igång och sedan får man försiktigt semestergasa den lite för att den skall komma upp i varv. Så fort den blev lite varm var problemet helt borta. Eftersom det är långt fr sommarstugan till verkstaden körde jag med det hela 2015 och bad verkstaden fixa detta i samband med vinterservice förra hösten. Allt ok en vinterservice jag betalade och var nöjd. I vår när jag tog ut den var båten väldigt svårstartad (fick koppla startkablar till bilen för batteriet tog slut). Till slut gick den igång. Men under dagen steg tomgångsvarvtalet i takt med att den blev varm och till slut låg det på 1300 och det var svårt att få i/ur växlel. Även när jag gick från planing till tomgång så hosta den till och dog. Men startade helt utan problem dock med högt tomgångsvarvtal. In på verkstad i vår igen :-| för massa justeringar. Provkörning som funkade ok men under första riktiga fisketuren är samma fenomen tillbaka som förra säsongen, Väldigt svårstartad när den är kall på morgonen med lågt tomgångsvarvtal men normal och ok när den blivit lite varm.

Verkstaden har mätt alla givare och de ska vara ok. 

Någon som är duktig på Mercury och som har kvalificerade uppslag? Eller någon som vet en Mercury verktad som har en guru på skruva?

Töm bränslesystemet på bensin (Om du inte kör på färskbensin)

Byt bränslefiltar(na)

Be en verkstad kontrollera spridare / ev felkoder. 

 

Hur många timmar har motorn gått?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ca 250 h. servad varje säsong och varmförvarad i +grader.

 

Verkstan har kollat felkoder. Men jag ska testa att koppla på extern tank med färsk soppa nu i helgen. Sitter det bränslefilter i motorn också? 

 

Felkoder (och tempgivare mm) har verkstan kollat.

 

forts följer...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det luktar signalfel om det här om bränslesystemet är OK. Tricket för att hitta problem som dessa som kommer och går är att ha motorn uppkopplad med diagnossystem NÄR den strular. En erfaren mek ser då direkt om nåt avviker från det normala och då är det dax att sätta på sej tänkarmössan och lura ut vad som orsakar avvikelsen. Eftersom felet kommer och går kan det va så enkelt att du har ett jordfel eller kontaktfel nånstans.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Felet är konsekvent och inte intermittent, men uppstår bara när båten stått över natten. Om jag startat och kör den varm så startar den lätt igen precis som den ska. Så något kontakt/jordfel tror jag inte att det är. Däremot någon tempgivare som inte säger att motorn är kall skulle det kunna vara men verkstan har kollat dem. Den tänder ju hostar en gång och dör när jag släpper startmotorn. Jag får den då att starta genom att fortsätta dra med startmotorn ett par sekunder och då liksom sakta men säkert hackar den igång men går väldigt ojämnt och på låga varv. Då semestergasar jag den lite och det brukar få den att gå. Kör typ 1500 varv en stund sen kan man gå ner på normal tomgång.

 

Men som sagt, jag ska försöka utesluta bränslet i helgen mha annan 

påkopplad tank. Måste jag göra rent något bensinfilter som sitter under motorkåpan samtidigt som jag testar annan soppa för att utesluta det? 

 

Redigerad av Laxekongen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ca 250 h. servad varje säsong och varmförvarad i +grader.

 

Verkstan har kollat felkoder. Men jag ska testa att koppla på extern tank med färsk soppa nu i helgen. Sitter det bränslefilter i motorn också? 

 

Felkoder (och tempgivare mm) har verkstan kollat.

 

forts följer...

Jag det kan jag garantera!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om problemet bara finns vid kallstart är det då motorn ska felsökas. Att bara mäta givare ger inget om inte felet är konstant och det är alltså det jag menar med att motorn måste felsökas NÄR den strular. Man måste titta på systemet som helhet i detta fallet.

 

Tyvärr gör många fel här och testar att byta delar lite på måfå utan att verkligen veta vad som är problemet. Ofta introduceras nya fel med denna metod. En seriös verkstad felsöker på riktigt, lagar därefter felet och problemet är borta. Det brukar gå fortare och bli billigare både för kunden och verkstan i längden.

 

Bättre på motorer än konsumenträtt men jag tycker det verkar solklart att man misslyckades med reparationen i höstas och att reparationen bör/kan reklameras. Men det är bara mina 2 ettöringar av myntet..

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Testade med annan soppa idag men jag vet inte om jag blev så mkt klokare.

 

Kopplade på extern tank vid blåsan. Och den var lika trögstartad som innan men rullade sakta igång som ovan beskrivet. Jag ville ju förbruka den gamla soppan i slangen och blåsan så jag lät den gå 30 sek-1 min. Provade starta igen, Trögt, lät den gå 30 sek. Provade, trögt men lite enklare. En gång till. Lite enklare igen. Sedan efter ett par start och stopp startade den utan semestergas. Om det berodde på att den blev varm eller att den gamla soppan i slangen förbrukats? Inte vet jag. Men nu får den stå till nästa helg med ny soppa i slangen så ska jag prova en gång till. Går den igång då så beror det på soppan annars fortsätter sökandet.  

Troligen på verkstad med uppkopplad dator och kallstart som du säger jarb. Kanske ska kontakta en Yamahaverkstad istället?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som du beskriver det känns det som motorn går för snålt under kallstart. Med rätt diagnosutrustning, rätt dokumentation och förståelse för hur en motor funkar är sannolikt problemet snabbt lokaliserat. Jag har för mej att Mercury satte eget styrsystem på dessa motorer vilket gör att en Yamaha-verkstad sannolikt inte uppfyller de två första förutsättningarna för att felsöka motorn..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok tack Jarb.

 

Kör lite nya provomgångar i helgen med fräsch soppa. Återkommer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Testade med ny soppa. Den startade inte. Ställde upp tomgången något på tomgångsskruven. Då startade den men gick på ca 1000 rpm. Dvs något för högt. Men trots allt så startade den kall. Jag ska ta och tömma tanken och byta soppa för det verkar som grundfelet sitter i motorn men det behöver nog bytas bränsle för då är problemet lite mindre kännbart. Hävert är väl enklast men hur nitisk behöver man vara att få med den sista skvätten? Tror jag inte har manlucka på tanken. 

 

Sen får den nog felsökas på verkstad trots allt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...