Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
marhag

Gelcoat Ravage 36

Rekommendera Poster

Hej, jag har en gelcoat skada på min båt som jag tänkte fixa till, men jag har inte lyckats hitta vilken färgkod som gelcoaten har. Jag har inte kunnat hitta Ravage 36 i någon leverantörs lista. Är där någon som vet vilken det är?

 

//Markus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är nog tyvärr meningslöst att leta reda på den ursprungliga färgkoden. Ravage tillverkades omkring 1980 och de 35 åren har påverkat gelcoaten så den ursprungliga gelcoatfärgen stämmer inte med dagens utseende. Du måste försöka hitta någon gelcoat som motsvarar hur det ser ut idag och acceptera att det kommer att bli en färgskillnad i lagningen.

 

Dessvärre så kommer den nya gelcoaten dessutom att förändras så även om du lyckas bra nu så kommer färgskiftningen mellan gammalt o nytt att öka efter några år. Färgskiftningen är normalt att gelcoaten gulnar med åren. Ska du blanda själv så gör det gärna lite lite vitare nu så att det kan blekas ikapp den äldre gelcoaten.

 

Duktiga plastlagare brukar ha koll på hur de ska blanda olika färger så att det blir bra. Men helt osynligt blir det aldrig. Men att åka till plastlagare kostar naturligtvis en del....

 

Om det är en större skada på skrovet som du ska slipa jämn efteråt så använd en lång smal plywoodremsa som slipkloss (skruva fast en kloss som handtag i vardera änden) så får du en jämn övergång mellan gammalt o nytt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet att den är blekt från original färgen, men jag skulle vilja ha en utgångspunkt för att kunna avgöra blekningsgrad m.m. Jag vet att det är i princip är omöjligt att få en perfekt matchning på en båt i denna ålder, men man vill göra det så bra som möjligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trådkapar.. Ravage 36 verkar vara en riktigt fin segelbåt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...