Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
Jonas-a

tips på bra gummijolle?

Rekommendera Poster

Hej på er!

Är i färd med att köpa gummijolle som ska slå följe med en Amigo 27:a.

Hur stor jolle kan vara lagom tror ni? Vad bör jag tänka på? Bra fabrikat?

Vh Jonas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur stor osv. beror väl lite på hur du ska använda jollen, med eller utan motor, hur många ni ska vara ombord på den osv.

Jag hade en liten Bomardier X-nånting efter min Vega. behövde ju använda den vid några enstaka tillfällen och det funkade hur bra som helst.

Nu har jag en zodiac 310 med liten utombordare. Lite i största laget men funkar bra till mina ändamål.

Ska precis köpa en ny, lite mindre, åxå med upplåsbar köl, "Aquq Quick" på Captains. Bra och jätteprisvänliga gummijollar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tanken är att barnen (och ibland pappa) ska kunna utforska vikar på egen hand men också ev en extra säkerhet vid brand etc...En mindre snurra funderar jag också på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska du ha den uppblåst och i vattnet hela sommaren eller packa upp och ner:



Om du ska ha den framme så är en med upplåsbar och botten.

Om du ska packa u pp och ner jollen så ska du ha en med lattor som går att rulla ihop

FInns många fabrikat, jag har bestämt mej för Aqduaquick. 

http://www.captains.se/gummibat-rib/aquaquick-jollar.html

Den minsta varianten har en modell med lattor istället för hård durk, det går att ha motor och funkar säkert bra att dra åxå.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag rekommenderar en med oppblåsbat köl och luftdurk. Enkel att packa, inga lattor och inga plyfaskivor att förvara. Kölen gör den mer kursstabil att ro. Jag har en Suzumar 265 och är mycket nöjd. När jag inte ror så hjälper en 2,5:a till med framdrivningen men vill man sätta på en 8:a så går den som ett skållat troll.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...