Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
Yder

Amatörer har varit framme.

Rekommendera Poster

Hejsan go´vänner.

 

Jag har precis inhandlat en Nordkapp 17 HT. Tidigare ägare har målat bottenfärg hela vägen upp till relingslist, jag har börjat att försiktigt skrapa av eländet men vill ogärna skada coaten.

 

Finns det något medel som man kan kleta in båten i och därefter högtryckstvätta? Eller är det skrapa som gäller?

 

En fråga till när jag har er på tråden...

Hamnkapellet är gult och rätt sunkigt modell lastbilspressening... finns det något bra sätt att ge det en annan kulört? Dvs tvätt -> grundfärg -> färg = fint hamnkapell?

 

Tackar och bockar ödmjukast.

//Yder

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blanda kaustiksoda och tapetklister i rimliga proportioner så det

sitter kvar. Låt sitta en halvtimme (kanske) och spola av.

Har inte gjort detta själv men det är ett ofta återkommande råd

till de som (av olika anledningar) vill ta det lugnt med skrapningen.

Vet ej vad man gör med ett sunkigt kapell. Men prova gärna någon

behandling, och dela med dig av erfarenheten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns medel både från International (interstrip) och från leFant (vattenbasera, minns ej namnet). Tänk på att det kan ha hänt att förra ägaren slipade gealcoaten innan målningen med bottenfärgen, i så fall måste du måla om med vanlig båtfärg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Olika bottenfärger har olika bas(lösningsmdel). Försök lista ut vad det är för färg och köp sedan förtunning för exakt den färgen. Då bör du kunna använda denna förtunning till att lösa upp bottenfärgen och få bort det värsta/mesta. Sedan är det bara att fotsätta. Prova sedan citron och microfiberdukar på missfärgningar. Citronsaften kan gärna sitta över natten om det är fuktigt ute.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

johan66smart skrev

Olika bottenfärger har olika bas(lösningsmdel). Försök lista ut vad det är för färg och köp sedan förtunning för exakt den färgen. Då bör du kunna använda denna förtunning till att lösa upp bottenfärgen och få bort det värsta/mesta. Sedan är det bara att fotsätta. Prova sedan citron och microfiberdukar på missfärgningar. Citronsaften kan gärna sitta över natten om det är fuktigt ute.

------------------------------------

Precis så, enligt principen: Lika löser lika brukar fungera bra, såvida det inte är en 2-komponent färg.

En annan ide kan vara att prova med högtryckstvätt först, med lite tur kanske det mesta släpper med det milda våld detta ger.  Går inte det så kan det gå med varmvatten och högtryck, eller ännu tuffare med hetvatten om ni har tillgång till det.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar för svaren och alla goda tips. Jag har högtryckstvättat skrov och bottenfärgen lossnade lite här och var... Jag ska börja med att kolla marknadens lösningsmedel samt kausticsoda o tapetklister och kolla om det funkar... Steg två blir Lika löser lika. Kapellet får jag lösa på något sätt. Såg på ett bilprogram på National Geographic att de lackade om klädsel med en typ av spryaprimer och därefter färg, så det kan inte vara omöjligt.

Jag har skrapat ca 30% av ena skrovsidan och den skyldige har inte rubbat skrovet före han/hon la på bottenfärgen... så det är alltid en tröst. Det enda som är lite oroligt med målningen är att det kanske är gjort för att täcka över något som inte är så trevligt att upptäcka, men jag har följt skovet med handen och ännu inte märkt något (peppar-peppar). surprise

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I våras tog vi bort all bottenfärg på vår 53 fots segelbåt. ca 60 kvm båtbotten så det var inte ett jobb vi såg framemot precis.

Vi köpte något som heter StripIt från England som skulle ta bort bottenfärgen men lämna kvar gelcoaten.

Det visade sig vara just Kaustiksoda och tapetklister. Hade blivit betydligt billigare att blanda till själv.....

MEN kaustiksoda är förfärligt frätande. Du måste ha ordentlig vattentålig skyddsutrustning och även en heltäckande ansiktsmask.

Maken fick sådant här medel dels på handleden och dels som stänk i ansiktet. Ansiktet sköljdes snabbt och fort, men på handleden fick han en ordenligt frätskada som tog någon månad att läka.

Det är även viktigt att spruta marken under båten ordenligt efteråt så att inget finns kvar som katter o andra djur kan skada sig på.

Vi kletade på StripIt, täckte med gladpack och lät det sitta över natten. Gladpack för att fukten skulle behållas. Sedan var det högtryckstvätt, borstar och skrapor som gällde. Men i ditt fall får du ju vara försiktig med skrapan, kanske räcker med borste och högtryck.

Ett förfärligt kletigt jobb som vi definitivt inte kommer att göra om. Vi hyr in folk nästa gång  :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmmmm Med tanke på hälsorisken så tror jag faktiskt jag fortsätter att skrapa... Det sitter ju inte så jäkligt ändå. Jag är lite av miljö-nörd så jag ska nog försöka undvika kaustiksoda ute i det fria, speciellt på min gårdsplan (som brukar vara tillhåll av katter, igelkottar och rådjur nattetid).

 

Den som skrapar syndar inte :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den som skaffar en elskrapa får det lite mindre slitigt  ;-)

Bosch PSE 180 - det finns skrapblad (ungefär som en spackelspade) till den.

 

post-10022308-1394237807,9615_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...