Gå till innehåll
tisdag 30 december 2025
Gäst

Ny inom båtbyggeri

Rekommendera Poster

Gäst

Hej! Jag önskar ett seriöst svar utav de som kan.

Det är så att jag har lite funderingar i mitt huvud kring att bygga en egen båt. En eka eller tillochmed en mindre styrpulpet med en längd på kanske 4m. Mina tidigare erfarenheter har varit att reparera plastbåtar. Grejen med polyestergjutning förstår jag grunderna i. Jag har gått teknik (teknisk design) på gymnasiet och är rätt haj på uträkningar, formning och datorsimulering. Vad mer behövs? Ett kapital och en par nävar?

Min båt ska bli 4 m lång och 1,80 bred är tanken. (Måtten är tagna ur luften...). Jag undrar hur jag enklast möjliga gör detta. Att stå och forma en form i cellplast eller nån typ av frigolit för att sedan täcka denna med skydd innan polyestern ska på är ingen jättelockande tanke. Kan jag helt enkelt utgå från en redan färdiggjord eka? Kan jag gjuta polyester typ uppepå den? (kan tänka mig att man behöver någon typ av vax eller släppmedel emellan) 

Hur många lager polyester behöver jag? Och ska jag armera med endast glasfibermatta? Vad mer ska jag tänka på? 

Angående kostnader. Jag har en eka nu, jag uppskattar vikten till omkring 60-70kg (detta inklusive tofter utan fyllning och dubbelbotten). Jag vill ha ett enkelbottnat skrov. Vad kan kostnaden sluta på?

Är det någon användare på denna sajt som seriöst, utan spydiga kommentarer om nybörjare som har tid och engagemang att svara så är jag mycket tacksam!

MVH Marcus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

VPskepparn skrev: Kan jag helt enkelt utgå från en redan färdiggjord eka? Kan jag gjuta polyester typ uppepå den? (kan tänka mig att man behöver någon typ av vax eller släppmedel emellan)

Hej, många serietillverkade båtar är baserade på avgjutningar av redan färdiggjorda. Men då gör man först en form av mer eller mindre billigt material som sen kan användas många gånger. Inuti formen putsas ytan till perfektion, släppmedel tillsätts, nån millimeter tjock gelcoat läggs på och sen handbakas eller sprutas lager på lager av omväxlande plast och fiber/fibermattor upp till lämplig tjocklek och styrka. Den redan färdiggjorda båten kallas även plugg. Att som du föreslår gjuta det nya skrovet direkt emot pluggen utan mellansteget med tillverkning av en form verkar avigt. (Den blir ju dels aningen större pga att pluggens original-yttermått blir kopians innermått, och dels hamnar den blanka ytan inåt. Skrovets ytteryta blir sen jäkligt svår att jämna till och få någorlunda snygg på frihand, blir troligen såpass jäkla svårt att mellansteget med formtillverkning förenklar även vid tillverkning av bara ett enda skrov?)

Den

visar principen. (Fast detta med plugg och form förvirras tyvärr av att man tillverkar en balja med snygga insidor, pluggen är s.a.s. redan formen, men men.) Lyfter tråden, fler tips!?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vete sjutton om det bara gäller en avgjutning tål Ts förslag att tänka på.

Vid min förlängning av styrhyttstaket, som skulle göras i ett enda ex, valde jag att göra form, men man får lägga lika mycket energi på formen som man skulle kunnat använda för att fixa till ytfinnichen med, så jag är fundersam nu om jag valde rätt metod.

Många oneoff byggen i divineycell byggs på en invändig form som sedan låggs ner enormt arbete med att spackla och slipa.

Slutsats, jag som är född lat lägger heldre arbetstid på slutprodukten än på en form som ska kastas efter användning.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En ren avgjutning är rätt enkel om än arbetsdryg att göra. Min farsa hade en läckande halvrutten träeka som var av fin modell. Först var tanken att lägga glasfiber på träskrovet och ge det några år till. Skrovet var till och med lite väl dåligt för det så vi spacklade upp ojämnheter med plastic padding, rundade av alla skarpa kanter på klinken och målade sedan i en blank färg. Sedan borrades ett par hål i kölen som vi limmade fast kopparrör i. Så den vanliga rutinen, ordentligt med formvax och släppvätska. Sedan gelcoat och därefter lager på lager med glasfibermatta. Vill minnas att första lagret matta var 300 g/m2 och därpå fyra lager med 450 g/m2-matta. Någon sorts tumregel är att räkna med ett lager matta per meter båtlängd, alltså te.x fyra meter båt - fyra lager matta. Det hela målades sedan med topcoat. När allt hade härdat kopplades vattenledningen till kopparrören i kölen, vattnet presades in mellan trä och glasfiber och hjälpte med att lossa det hela.

Resultatet blev en båt som var väldigt blank och fin på insidan medan utsidan såg ut som glasfibrade träbåtar brukar göra. Hade man varit noggrann hade man slipat utsidan jämn och målat med topcoat. Det här gjordes i mitten av sjuttiotalet, jag var tolv år och att stå i garaget och plasta utan gasmask var helt ofarligt på den tiden... Båten finns kvar och det blir en och annan roddtur med den varje sommar.

Att gjuta av en existerande glasfiberbåt är inte svårt det heller. Om man inte är noga med hur utsidan ser ut. Om man är beredd på att slipa och måla kan man hoppa över det där med att använda förlagan som plugg som man gör en form av.  Viktigast är att förlagan pallas upp noggrant så den står rakt. Trist att jobba fram en båt som är vind från början.

Lycka till. Det är något speciellt med grejer man gjort själv!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur är det med gelcoat egentligen, har för mig att det måste kapslas in för att stelna? Hur löser man ytskiktet på bästa sätt med tanke på snygghet och risk för vatteninträngning i fibrerna, givet skippad mellanform? Är målning med en- eller två-komponentsfärg enda möjligheten eller finns det andra tjockare alternativ?

[Går väl f.ö. att få till en spegelblank perfekt ytteryta med spacklande ungefär som när man fixar bilbucklor, men bara extrema pedanter orkar nog gå så långt. Metoden är väl i så fall att provlacka med nåt blankt, kolla reflexerna med släpljus ur olika vinklar (belysning nästan parallell med ytan), slipa med olika långa klossar, spackla igen, provlacka osv osv tills man snubblar på sitt eget skägg?]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja du har ju nämt alternativa ytbehandlingar själv. Jag skulle valt att grovslipa, spackla, slipa, eopxy och någon lämplig färg på ytan.

Ytan på skrovet behöver inte vara så där enormt fin, då det inte syns särskilt väl hur den ser ut när båten väl kommit i vattnet, då är det enligt min mening nogrannare med däck och styrhytt.

Ja du har rätt gelcoat måste härda mot något, därför blandar man wax i gelkoaten och får därmed topcoat, då waxet flyter upp och lägger sig på ytan så att den kan härda mot waxytan.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst MaxSchmeling

Tack för länken till filmen. Jag ska påbörja projekt förlängning av hardtopp men vet inte vilken metod jag skall välja.

Rådlös, vilsen men mycklig...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst MaxSchmeling

Hej Kalle!

Hur går ditt projekt ?

Har du lite fler bilder?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Max efter datorhaveri och ny dator med windows 8 har all kraft i stort sett fått läggas på w...8 som jag med mycket möda försöker förlika mig med. Kamera och plastning funkar inte så bra, allt blir kladdigt, men det kommer bilder.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att bygga en eka..................

I mina unga byxor byggde vi en eka av granplank o tjära..................

Kraven till en eka är möyligen nåt annat nu?

Nej. Jag är inte spydig...bara realist.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...