Rormalja 2 Postad 10 December , 2013 Jag ska måla friborden (Double Coat) och botten (epoxigrund och Trilux). Hur gör jag detta bäst? Börjar jag uppifrån eller med epoxigrunden? Friborden ska bara få två lager uppsnyggning och jag tänker bara matta den gamla färgen. Botten ska slipas lite mer innan grunden läggs. Jag har idag markerat vattenlinjen utifrån hur båten ligger i vattnet. Vad är enklast/bäst och hur håller jag ordning på vattenlinjen när jag börjar måla? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 336 Postad 11 December , 2013 Jag målade epoxyn på botten först. Sedan målade jag en färgad vattenlinjerand som dolde övergången och kunde därför gå upp en decimeter ovan vattenlinjen. Double Coat ska enligt säljaren målas i tre lager om den ska funka optimalt. Sedan gör man ju som man själv vill - på mitt däck blev det två lager och det håller bra hittills. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 11 December , 2013 Först befäster jag vattenlinjen. En punkt i fören och en i aktern. Ett mått från nån säker punkt, tex relingen. Då mitt minne är bra men kort dokumenterar jag det på papper som jag vet var jag har. Underarbetet är viktigast. Slipning, spackling, slipning och naturligtvis rengöring. Sen målar jag epoxygrunden. Därefter skrovidorna.När målningen är klar är det dags för vattenlinjen. Att slå ut en vattenlinje är enkelt. Har skrivit lite om det här; http://thallatha.blogspot.se/2010/06/vattenlinje.html Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser