Gå till innehåll
söndag 12 maj 2024
tidow

Plotter

Rekommendera Poster

Är det någon som har erfarenhet av LOWREANCE ELITE 5m sjökortsplotter. I synnerhet när det gäller synbarhet i solljus

Varför jag undrar, är att min nuvarande plotter ( ett annat fabrikat ) är totalt värdelös i fint väder. Man ser bara en svart skärm i solljus. Den sitter visserligen väldigt öppet uppe på rufftaket. Inte optimalt, men i en liten båt finns inte många monteringsalternativ.

post-10017114-1394237742,2113_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Vi har en Eagle Intellimap 642C som sägs vara samma plotter - eller möjligen är Lowrance Elite 5m en uppdaterad version - lite oklart när man söker på webben. Det ser ut som du ockås har en Eagle.

Hur som helst tycker jag att ljusstyrkan på vår plotter är  fullt tillräcklig, men då använder jag den som handhållen och kan vinkla bort den från direkt solinstrålning mot skärmen.

En kompletterande fråga till alla på MG är vad ni har för erfarenheter av plottrar och sol.

Klarar de normalt direkt solinstrålning mot skärmen?

Finns det någon plotter som presterar extra bra i sol i prisklasen 3-4000:- kr?

Lite OT En möjlighet om du vill ha plottern fast monterad är att montera plottern nere i ruffen istället = skugga. Ett annat alternativ är att göra någon form av skuggande skydd. Det är tyvärr inte alltid det funkar att skugga skärmen eftersom det är våra ögon som är problemet. Pupillena är som knappnålsögon när solen gassar och då hjälper det inte så mycket att skugga skärmen.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en Lowrance HDS 5 funkar bra i solljus, dvs inga beskymmer att tyda display:en.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gör antagandet att elite och hds har samma ljusstyrka. På hds är det helt ok att se så länge som skärmen är ren. Har använt min i helt öppen båt och det fungerar fint, men du måste hålla skärmen helt ren från salt, annars ser du inget. När det är mulet går det bra att köra med en viss mängd salt på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...