Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
sneaker

Yamaha F150 propeller?

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Startar upp denna tråd igen då jag har likadan motor med liknande funderingar. Har läst i ämnet och i andra trådar men om man inte är så haj på det e det rena grekiskan:-)

Gillar att KÖRA båt och är 3:e ägaren på båten som är en Yamarin 58BR. 

Det enda jag kan utläsa på propellern som sitter på idag är att det är en svart trebladig där det på utsidan står 21 M, gissar att det är 21" stigning som åtsyftas. Kanske därför varvtalet är lite lågt? 

Kör marschfart idag på 31knop på 4000 rpm och toppar 43 knop på 5200 rpm med 2 personer och packning, funkar ok men hade gärna betalat för några mer knop eller är detta så bra det går? Tips? Gå ner till 19" för att komma upp i varv och fart?

 

Användningsområde - Familjeturer/Wakeboard

Båt årsmodell - Yamarin 58 BR -08

Verklig total vikt - 1200kg med last och personer i båten

Motor - Yamaha F150

Drevets utväxling - 2.00 (28/14) enl instuktionsbok

Rekommenderat maxvarv - 5000-6000 enl instuktionsbok

Uppnått maxvarv - 5200rpm 1-2 personer

Uppnådd maxhastighet - 43kn 1-2 personer

 

Nuvarande propeller - Yamaha 21-M Saltwater Series Prop??

 

Redigerad av Meddox

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såg du skickat PM men jag svarar här istället. Om proppen är svart är det sannolikt inte en Salt Water utan en Black Steel. Tycker det här verkar trögt, en 58BR med F150 borde väl gå fortare och kunna dra en 21 Black Steel till vettigt varv dvs 5700-6000 rpm..? Nån annan med samma kombo kanske vet..?

 

Annars bör som sagt en F150 proppas till 5700-6000 rpm för att må bra..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2013-12-04 vid 22:58 skrev jarb:

På de båtar av normal karaktär jag kört har trögstyrningen inte bara uppstått vid styrbordsgir utan även vid babordsgir. De moment som uppstår av propellern har alltså ganska liten betydelse. Betydligt större inverkan blir det när man använder powertrimmet för att förändra båtens gångläge genom att sätta eller framförallt lyfta häcken och jag anar att det är just detta problem du vill komma tillrätta med. Jag har inte märkt nån märkbar skillnad överhuvudtaget på detta vare sej proppen haft tre eller fyra blad, ej heller vid olika diametrar. Att hissa motorn ger dock mer häcklyft vilken reducerar behovet av att trimma in..

Reliance är en bra propeller och den skiljer inte särskilt mycket i uppträdande mot BS, lite mer cupp och rake ger lite bättre grepp och mer stävlyft. På 64an ger en liten propeller som BS eller R god toppfart men brister lite i grepp och marschegenskaper. BS är dessutom främst häcklyftande vilket min 64a inte är i behov av, utan tvärtom och därför funkar R lite bättre än BS på en 64a. Med tanke på HTen på din 59a kan jag tänka mej att detta är ytterligare förstärkt på dessa.

På 64an verkar det inte funka alls med 4-blad, jag har testat stävlyftande 4-blad och nån annan här har testat med häcklyftande, ingen funkade. Vill man åt 4-bladsegenskaper är det istället betydligt bättre att satsa på en 3-bladare med stor diameter. Mercury Tempest ger väldigt trevliga 4-bladsegenskaper på en 64 utan att man behöver plikta lika mycket i hög fart som med 4-blad..

För min del känns det som att R är lite för liten i dia, 13,75 tum, för att funka optimalt som jag använder båten. Jag trivs bättre med Turbo 1 eller Yamaha Performance, same shit different name, på 14,25 tum. Nackdelen med dessa är att venthålen ställer till det under 23 knop, fick ett bra pris på T1an oxå så den har gått iväg. Just nu sitter en Mercury Enertia på 14 tum på min och för mina behov verkar detta vara väldigt nära det optimala på en 64. Tyvärr blev det väldans lite kört med 64an i år och jag hann aldrig testa den fullt ut.

 

Hej, vilken stigning på enertian kör du. Jag kör idagsläget BS 19, 64an gör 41-42 knop med den vid maxvarv 5700.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...