Gå till innehåll
söndag 14 september 2025
Tango2

Oljedropp Suzuki DT8

Rekommendera Poster

Tänkte vinterfixa min Suzuki DT8 från 1988 som gått och går som en klocka men som denna sommar irriterat mig med ett oljedropp från oil injection-burken. När motorn är upptiltad så kommer det olja ut ur kåpan vid chokeknappen efter några dar. Nu har jag försökt spåra läckaget, trodde ju nån av slangarna under burken läckte men det visar sig vara (tror jag) påfyllningspluggen som inte håller 100% tätt. Pluggen verkar vara intelligent med någon form av avluftningshål, är det någon som känner till dess funktion?

Hur lösa droppet från burken? Jag har inte möjlighet att låta motorn ligga nertiltad, risk för att prop gnager i botten då.

Ny på forumet, tacksam för svar!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Välkommen till forumet! Stämmer reservdelsskissen i bilden (snodd HÄR)? Bildtexten är däremot norpad ur handbokens uppslag för alla suzuki 1988-2003. (Går att zooma rejält, knapparna råkar vara osynliga men sitter till vänster om bildskärmsikonen i kontrollisten nederst. Man ser f.ö. zoomreglaget under ett kort ögonblick vid uppladdningens inledning.)

Skulle nog tömt oljetanken och rengjort med lösningsmedel som rekommenderat, vanlig fotogen eller lampolja kan nog duga. Eller bara badat själva locket. En ventil i locket är nog för insläpp av luft så att inte för mycket undertryck uppstår efterhand som nivån sjunker, kanske har nåt skräp fastnat i dess tätning?

post-10006646-1394237723,285_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för infon, jamenvisst stämmer skissen och nu har jag motorn upptiltad inomhus utan kåpa och med oljeburken lossad men fortfarande fast i slangarna. Det verkar som att det fuktar från pluggen men inte från undertrycksavluftningshålet utan från själva pluggen. Den ska få stå ett par dygn så medan jag har den under uppsikt, sen ska jag släppa ner den och se om det kanske är nån o-ring på insidan pluggen. Jättefin info på länkarna dina, ny plugg kostar 18.62$ från USA så det får väl bli en sån om inte annat hjälper. Har du tips på svensk Suzuki-parts-dealer med näthandel och bra sortiment?

Hur som helst,

1000  Tack!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nån svensk näthandel känner jag inte till, någon annan som har nåt tips? Finns en återförsäljarkarta HÄR, kanske bedriver nån av dem litet näthandel?

Kan ju vara fel på baljans tätningsyta mot locket också, själv hade jag läckage på en 25-liters plastdunk som normalt ligger ner. Sandpapprade då ner den plana tätningsytan en smula tills den såg jämn ut och läckaget upphörde därmed. :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...