Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
fippe1

Kortslutning

Rekommendera Poster

Hej,

jag hoppas att någon kunnig kan bekräfta min teori.

sist jag var ute med båten så fick jag strömdippar som var som att någon stängde av all ström i en millisekund för att sen komma tillbaka igen, detta skedde några gånger vilket förbryllade mig endel, jag började kontrollera så att jag hade bra kräm i batterierna vilket jag hade, hade inget fel på laddningen heller.

däremot så lyckades jag hitta att pluspolen från generatorn till startmotorn inte var ordenligt åtdragen på starten så den hade vridigt sig och lagt sig mot startmotorn, man kunde se att färgen var borta precis där kabelskon legat mot, ungefär som att den var bortbränd.

kan denna kortslutnig som blir där när den vibrerar emot starten orsaka att allt annat bara dör ut under den millisekunden den skjuter gnista där?

det skall tillägas att ingen märkbar skillnad skedde på motorvarvet. men det var under så kort tid men tillräcklig lång för att döda gps och all belysning märkbart.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Utan att vara någon expert skulle jag säga att det KAN vara anledningen till dina strömdippar. Det kan vara så att du får kortvariga kortslutningar som verkar som dippar.

Jag skulle, förutom att dra åt kabeln, byta denna då en annan tänkbar anledning är att den har skakat sönder så att du har ett brott inuti sladden.

Om du berättar vad du har för motor och generator underlättar det för andra här att bedöma om du har andra skador eller om det är andra orsaker.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

motorn är en mercruiser 5.7 från 97.

tror inte att det är huvudbrytaren då denna i juni såg ut som ny på kontakterna. invändigt vet jag inte hur den ser ut dock, men den borde vara finare invändigt än utvändigt tycker jag.

I juni böt jag även alla grova kablar och kabelskor mellan motor, batteri och huvudströmbrytare så dessa i god kondition.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Joru......tror du gissar alldeles rätt om kortslutningen och det tillfälliga avbrottet.

Kan berätta, visserligen från en Ford Scorpi, (jo ....jag vet.... jag skäms....men den var bra som laståsna) en likartad händelse.

Rätt som det var så dog hela bilen. Totaldöd. Ingen ström, ingen startmotor. Luktar inte bränt. Inget fel under motorhuvet när man snabbt öppnade. Efter en stund så startade den snällt igen.

Felet var en felaktigt dragen kabel till startmotorn. Av värmen från avgasröret så böjde den sig och kortslöt. varpå allting dog samt batteriet började urladdas våldsamt. Isoleringen var av naturligtvis på kabeln, därfö ingen bränd lukt.  Sedan kallnade motorn samt värmen i kabeln böjde den åt andra hållet så den rätade ut sig snabbt. Som tur var.

Det var svårt att upptäcka felet  trots att jag hissade upp bilen flera gånger å letade. Så Kablar skall man hålla efter. Å inga skiftnycklar på batteriet. Öglan i skaftet bränns bort innan man hinner flytta på nyckeln från batteriet. Inget att leka med!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såna kortslutningar kan ge stora energirika spänningstoppar som kan vara farliga för ansluten elektronik tillika generatorn själv.

Likriktardioderna tar lätt stryk i generatorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan garanterat vara det som gjorde spänningsdippen. Men vid kortslutning så kan batteriet ha tagits skada så undersök det så det är helt friskt innan du ger dig ut på långtur :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur kollar man egentligen enklast att alla likriktardioder är okej? Vid ett avbrott i en av de sex dioderna sjunker förmodligen uteffekten/strömmen med en sjättedel, detta utan att regulatorn (direktkopplad via diodtrion enl bilden) kan upptäcka och kompensera detta? Efter ett tag börjar man väl märka att laddningen är litet slö, men tips på nån snabb och enkel metod som t.ex. inte inbegriper isärskruvning eller pulskoll med oscilloskop??

post-10006646-1394237700,9771_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inget sätt annat än att kolla uteffekten. Vår generator gav inte fullt i våras och efter det inget alls. Jag fick ut 55A och höjde varvet men effekten gick inte upp till 60A som var märkeffekten.

 

När jag kollade dioderna efter att ha skruvat isär så var en av dioderna trasig. Regulator hade helt lämnat in. Blev solceller istället. Visade sig fungera lika bra vid tre veckors segling utan generator men 260W solceller. Då var det dock en solig sommar inte lik en normalsommar så det blir nog en nu generator vad det lider.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

då var det som jag misstänkte, skall ta och kontrollera batterierna och hoppas på att dessa inte tagit stryk av dessa små kortslutningar.

vore trist att få 3st helt nya batterier för säsongen förstörda pga att mekanikern inte kan dra åt ordentligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När man tänker mer på min generators dödskamp.

Kan det vara så att med en pajad diod försökte regulatorn att lägga på mer magnetisering? En oväntad överbelastning som blev för mycket för regulatorn. Inte helt otroligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Generellt alltid bäst att se över sitt elsystem. så slipper man ONÖDIGA problem

1.  Se över plussidan från batteriet och vidare i systemet

  Att polskruvarna är rena från oxid och att de sitter ordentligt, även kolla anslutningar mot huvudströmbrytare och eventuella huvudsäkringar. Därefter kolla anslutning mot startmotorn och anslutning mot generatorn. Dåliga kontakter eller kablar skall bytas och eventuell oxid putsas bort.

Kolla särskilt där kablar ligger emot motordetaljer så att kablarna inte är skavda, byt i så fall

2. Lika viktigt att se över minussidan från batteriet och hela vägen till motorn och att generatorn är jordad mot motorn. Rost och oxid ger lätt störningar i samband med fukt, (i många fall bra att dra en extra jordkabel från generatorns gods till motorns jordpunkt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Voltmätning mellan B+ och D+ (laddlampan, L i den tidigare bilden) borde väl ge noll volt om alla dioder är hela. Diodtrion och likriktarbryggan har ju gemensamma inkopplingspunkter på generatorlindningarna och alla har 0,7 V spänningsfall så skillnaden bör normalt bli noll. Skillnadsspänningen vid diodhaveri blir knappast tillräcklig för att laddlampan skall glöda men känslig voltmätning kanske funkar?

Polariteten på skillnadsspänningen borde också kunna avslöja om likriktaren eller diodtrion drabbats? Alltså att B+ får lägre potential relativt D+ om det gäller en likriktardiod, annars tvärtom. Men batteriet har ju i och för sig starkt utjämnande egenskaper på B+ som inte finns på D+, så kanske tänker jag fel här? Vid normalfall med strömslukande laddning blir kanske batterispänningen runt 13,8V och regulatorn står på fullt skaft, och spänningen hinner nog inte sjunka särskilt mycket vid bortfall av var sjätte puls?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...