Gå till innehåll
tisdag 02 september 2025
Hasse_O

Vad skall man tänka på vid köp av sprayhood ?

Rekommendera Poster

Vad skall man tänka på vid köp av sprayhood ?

Jag tänker byta ut min sprayhood mot en större, den nuvarande börjar bli lite sliten men den är även för låg och den är för kort, det ryms tex inte flytvästtar mm som man skulle trycka in under denna när man ligger i hamn, och det rymms inte heller någon instrumentering. Och man får huka sig frätt mycket när man skall ner i ruffen.

Jag har alltså ett tillfälle att göra det bra nu när jag kan starta från början. Eftersom jag nyligen även bytt kickbom så kan jag öka höjden på sprayhooden från ca 40 cm över rufftaket till 65 cm utan att riskera att bommen slår i.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så ser den gamla ut.

Färgen

Färgen blir nog begie igen, även om jag tycker tex marinblått är snyggare och så skapar det en massa nya problem innan jag får det att passa. Begie = en rätt praktisk färg.

Metallrören

Nu sitter det Al-rör diameter 16-19mm, men jag ser att många nya båtar har grövre rör, typ 25mm Jag har även sätt rostfria stål-rör.... Vad har ni för erfarenhet av dessa ?

post-10019272-1394237683,0279_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Rostfri rör är mycket starkare/styvare än alurör. Då kan du göra ett handtag upptill i akterkant av huvudbågen som är praktiskt att hålla i när du står i sittbrunn.

Jag skulle provat med att sätta två stödbågar istället för den enstaka båge du har idag. Då får du en mer rundad form på sprayhooden. Längre o högre huvudbåge så du får ståhöjd under bågen o plats för förvaring bredvid/framför ingångsluckan. Skotvincharna begränsar ju hur långt bak du kan fästa sprayhooden men med dubbla stödbågar så kan du nog ha en mer lodrät akterkant på sprayhooden än på den nuvarande. Då når sprayhooden längre ut från nedgångsluckan. Köp några meter elrör och provbocka samt montera med tejp o snören för att kolla storlek o utseende innan du beställer. (Prova även att flytta fästena längre förut/akterut för att se vad det innebär för rymligheten.)

Idag har sprayhoodar fler o större fönster än vad som var brukligt på 70-talsbåtarna.

Senaste innovationen jag hört om är en ficka av plast på undersidan närmast huvudbågen för att kunna stoppa in en LED-list och få sittbrunnsbelysning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skall du själv bocka rör och sy sprayhooden eller tänker du köpa en färdig sprayhood?

Vi bytte precis sparyhood från en gammal otroligt sliten med alubågar. Nu är det rostfria bågar och mycket större transparenta partier. Vi fick ett ungefärligt pris på ca 7000 för sprayhood, inklusive bågar och extra grabräcke. Sedan kompletterade vi med supstuga, lazybag, försegelkapell samt roderstrumpa när vi ändå höll på. Det känns som en helt ny båt!

Noterbart är att priset är Polskt, offert till svenska kapellmakare gav ca 13.000 för motsvarande sprayhood.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för alla svar !

Jag har tänkt beställa en spray-hood av en lokal kapellmakare, men är inte helt på det klara med exakt hur jag vill ha den.

Rostfria stålbågar med grabbräcke längst bak verkar vettigt.

Att ha två bågar i stället för en, är även det en bra ide för att få volym.stabilitet och bra form.

Mycke fönster, hmm framåt JA, men behövs det så mycket åt sidorna.?  Försämrar inte fönster böjbarheten när sprayhoodden skall fällas fram ?

Om man vill ha möjlighet att senare bygga på med sittbrunns-kapell är det något man skall tänka på redan nu.?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

VÄLDIGT VIKTIGT!

Se till att inte rutorna böjs/viks när det är kallt. Då kan dom spricka :(

Ju kallare - ju större risk för sprickor. 

Förstärk gärna sprayhooden med två lager där man ofta greppar samt om bommen skaver någonstans tex.

Vår sprayhood är precis i ögonhöjd, på mig. Ser varken över eller under utan att huka eller står på tå. Lite irriterande. Går det att undvika så är det ju bra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att rutorna böjs vid nedfällning är nog svårt att undvika, men det finns nåt slitagetips om bågarnas läge relativt däcksrännan i nerfällt skick som jag tyvärr inte minns riktigt. Men förhoppningsvis gör din kapellmakare det. ;)

Angående höjden så skulle jag nöja mig med att en lång person kan sitta upprätt utan att nudda duken, förmodligen kan på det viset istället taklängden ökas mer så att regnskyddet genom luckan vid medvind ökas? Tänker alltså på regndroppars vinkel och nederkanten på instegsluckan. Själv fick jag förstärkt med skinn/läder på den aktre bågens kant där man ju oftar greppar. Den kanten är hyfsat lätt att få grepp på, betydligt värre är det med sidorna på takets framkant enligt bildens pilar. Vore inte dumt med nåt greppvänligt där när man vid sjögång förflyttar sig på det smala scarndäcket kan jag tycka.

Edit förtydligande: Menar alltså med däcksränna profilen ner- och framtill där sprayhoodens påsydda lina träs igenom vid montage..

post-10006646-1394237685,323_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Thomas-1 skrev

......, betydligt värre är det med sidorna på takets framkant enligt bildens pilar. Vore inte dumt med nåt greppvänligt där när man vid sjögång förflyttar sig på det smala scarndäcket kan jag tycka.

--------------

Smart!

Jag där skulle jag verkligen vilja ha något att ta tag i....!

Men vad......!   Någon som har bra tipps...?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Egentligen behöver väl inte handtaget tåla så hög belastning för normalt passerar man snabbt för att nå aktre bågens grepp, alternativt bom/mast om man är på väg framåt. Bara nåt lättgreppat under ett kort ögonblick för att kunna justera balansen litet ifall överkroppen börjar väga över åt relingssidan till.

Har funderat på nån sorts påsytt tyghandtag så läckage undviks och (de-)montering av hooden inte försvåras. Kanske ett ca 15 cm långt flexibelt textilband fastsytt bara i ändarna längs bågen kan utgöra ett handtag att sticka fingrarna runt, om det förstyvas med nåt som spjärnar ut det litet? Fast det måste ju vara mycket lätt att snabbt greppa och släppa så jag tvekar litet. Eller typ bara en kort fastsydd reptafs med ändknut som sticker rakt ut 5 cm eller så? Haha, ser kanske lite märkligt ut men men. ;-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har fått tag i en kapellmakare så att jag kan beställa tillverkning av ny sprayhood.

Det blir en helt ny och lite större sprayhood, ökar från 16 till 22mm rör. Kapellmakaren kan bocka och fixa Alu-rör själv men inte Rostfria stålrör, detta måste de köpa in via annan leverantör. Rör- kostnaden blir då 3ggr högre.

Är det värt kostnaden att välja Rostfria stålrör? Finns det nackdelar?

Vilka erfarenheter har ni?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du får tänka skarpt på höjden. Jag tror att du kommer att bli missnöjd med en spruthuva som skymmer sikten.

Min fru är för kort för att se över huvan så vi har gjort en förhöjning på durken.

Kan vara ett sätt att lösa det problemet även för dig.

Vi gjorde två kilformiga plattor som kan placeras så det blir en horisontell yta eller lutande om båten lutar som på kryss. Uppskattat om det är en lång kryssbog.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som jag ser det är rostfritt det enda som duger. Detta då jag vill ha ett grabbräcke i akterkant och det fungerar inte med alubågar. Sedan blir själva sprayhooden otroligt mycket mer stabil med än med alurör. Jag vet inte vad du betalar för alurör så det är svår att veta om det är värt det tredubbla priset. :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fundera noga på höjden så att du antingen ser över sprayhooden eller genom rutorna fram, inte mitt in i båggarna.

Tänk på att en allt för hög sprayhood inte är så praktiskt om man vill använda den vid segling.

Säg till kapellmakaren att du vill ha så klara rutor som möjligt, det finns genomskinliga material som är lite, lite mindre klara (lite vågiga som gammalt fönsterglas) och då blir sikten betydligt sämre.

Sy på ett extra skydd i bakkanten så att du kan greppa där utan att slita ut kapellväven. Det brukar också vara standard att ha ett extra lager i bakkanten om man ska ha ett sittbrunnskapell så även om du inte köper ett sådant nu så förbered, det kostar inte mycket.

Vi valde att ha kvar aluminiumrör på vår relativt nya sprayhood och hittills har det inte givit oss några problem, men rostfritt är ju betydligt stadigare. Rostfria bågar med en båge att greppa i ovanför kapellet är säkert guld värt i riktigt hårt väder.

Hoppas jag inte upprepade allt för mycket vad andra skrivit.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Med grövre dimension på rören får man bättre styvhet. 

Kanske räcker då stabiliteten även med aluminium. Även godstjockleken har betydelse förstås.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...