Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
Ryggis

Manlucka

Rekommendera Poster

Någon som vet tillverkare av rektangulära eller fyrkantiga manluckor av rostfritt stål för montage på befintlig bränsletank?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tömde och plockade ur min tank och lämnade till en smed. Han monterade en rektangulär lucka precis över skvalpskottet, så man får ner en hand på varje sida om skottet. Kommer inte ihåg vad jag betalade, några hundra. Men det var det värt, det var billigare än de färdiga tankluckor som finns.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Runda finns här... http://www.watski.se/Manlucka-for-bransletank-11b8V . Fungerar utmärkt för att rengöra tanken, vilket visat sig behövas varje år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En fråga till peterwaessing. Hur monterar man den där runda från Watski? Hur tog du upp hålet? och hur sitter luckan sedan fast? Håller den helt tätt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, bara att borra med hålsåg. Tror det är 115 mm? Jag har två luckor en på vardera sidan om skvalpskottet. Sitter fast med en bult i mitten. Haft en säsong och de har hållit tätt. De är monterade ovanpå tanken. Tror det står att de kan vara på sidan men då kanske andra modeller med bultar runt om är bättre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Antar att det var denna sida du menade:

http://sites.google.com/site/peterwaessing/home/tankrengoering

Tack för de bilderna, jag måste definitivt göra detta i vinter...

Fick ett riktigt otäckt stopp i somras i kraftig sjö utanför en pir, det var bara tur och en observant bogserbåtsskeppare som räddade båten den gången.

Bilden visar det som fanns i bränsleröret i tanken.

Mvh Jocke.

post-10022124-1394237682,1684_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vänd dig till någon mekanisk verkstad som arbetar med Vattenskärning. T ex Stockholm Vattenskärning. Ta med dig en skiss med yttermåtten och var du vill ha hålen. De skär ut den enkelt och till en rimlig peng.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fin beskrivning Peterwaessing.

En sak jag undrar över; hur fästs alla skruvar som luckan försluts med? Sitter dom kvar i någonting eller ramlar dom ner i tanken då man lossar muttrarna?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett tipps när ni skall borra och såga i rostfritt stål.

Det får ALDRIG bli varmt , för då blir stålytan härdad och då blir det helt hopplöst att borra/såga.

Ha vassa borrverktyg (gärna korsspetslipad borr) och kör inte för fort och kyl med vatten eller skärolja så brukar det gå bra trots att det är rostfri plåt. Plåten brukar vara ca 1.5mm tjock.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...