Gå till innehåll
tisdag 30 april 2024
dingajollen

Motorbyte-göra egen jigg?

Rekommendera Poster

Hej!

Topplocket i min gamla motor hade spruckit så nu väljer jag att byta motor istället då det verkar olönsamt att renovera den gamla.

Är det någon som gjort en egen jigg för att malla in motorn och få den rätt till propelleraxeln osv?

Har ringt runt till marinor här i skåne men ingen verkar vilja låna ut en jigg eller så har dom helt enkelt inga.

Tanken slog mig igår att bygga en egen jigg för motorn som skall monteras, en md17d. Är det någon som har erfarenheter kring det?

Min tanke var att bygga med hjälp av plyfa och tryckt virke samt ett rör för centrering av propelleraxel...Någon som kan dela med sig av ideer?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag bytte motor så hade jag en mjuk koppling mellan motor och axel (centaflex)

Det eliminerade nästan helt behov av jigg, jag måttaade med ögonmått i väntan på två timmar installatörshjälp och blev glatt förvånad när han utan vidare jobbade efter min ''uppriktning''

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mmm ok .. En sån här koppling du pratar om har jag kikat lite smått på, hur mkt fel kan den kompensera då?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Olika på olika storlekar O modeller...

Min har jag för mig klarade 8 grader, vilket ju är rätt mycket?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag byggde en jigg av plywood när jag bytte motor. Inte svårt om man bara har en måttsatt motorritning. Det är egentligen mest förhållandet mellan hålen i motorkonsollerna och axelcentrum som har betydelse.

Ett 25mm alurör fick representera axellinjen. Den måste förstrås fixeras i framkant på något sätt. Passa gärna på och byt cutlesslager om inte det är gjort.

 

post-10023787-1394237667,0309_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trevligt!

Axeln jag har nu är nästan helt ny och den är 25mm, tror ni det är för litet för en motor på 36hp? Borde jag gå upp en dimension eller går det med 25mm?

 

Ungefär så som du gjort tänkte jag mig att bygga en jigg .. Hur blev resultatet av ditt projekt? Fick du justera mycket trots din jigg? Det jag oroar mig mest över är propelleraxeln..den ska ju va klockrent i linje...den centaflexkopplingen jag kollar på tål bara 2graders missriktning läste jag sent igårkväll i katalogen..Det är inte särskilt mycket...

Det som stället till det lite för mig är att den nya motorn har vinklat backslag på 7grader så jag måste verkligen vara nogrann till 100%..Blir ganska stor modifiering av motorrummet liksom..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag blandade ihop med min gamla båt, jag har inte centaflex. Sorry.

 

Har SCATRA-koppling ( heter också Aquadrive ) och den klar fler grader!

 

Den snurrar mjukt O fint...

 

 

PS

Såg din fråga om axeltjocklek? Tror det mest har med längd på axeln att göra? På motorinstallationanvisningarna till min motor (Nanni) så var 1,5 meter gräns för att överväga att gå upp till 30mm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motorbytet gick fint. De aktre motorkonsollerna fick specialtillverkas på grund av utrymmesbrist, men så var det även på originalmotorn. Jiggen fick därför utformas för att representera själva motorblocket i den delen, så att de nya konsollerna, inklusive motortassar, kunde bultas fast i den. På det viset finner man läget för den nya motorbädden.

Nedvinklat backslag har jag ingen erfarenhet av, det förefaller komplicera det hela. Fördelen med rakt backslag är ju att förhållandet mellan axellinje och motorbädd är konstant, oavsett var motorn placeras i längsled.

Tips: Utgå inte ifrån att stävröret nödvändigtvis är helt i linje med båtens långskeppslinje. Så var det inte i min båt.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okii...att backslaget är vinklat sätter problem i tankegången...men jag har ju en hel höst och en vinter på mig...detta går nog jäkligt bra..

 

Förresten, den aquadrive kopplingen, vad kostar den och vem säljer?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte Aquadrive från Rodahl men det finns säkert på fler ställen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mmm .. Har läst på lite om aquadrive men det verkar bli ett högt pris tillslut för en sån typ av koppling..

Märker du stor skillnad på din gamla centaflex koppling och din nuvarande aquadrive?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja. Som kort svar.

Det går tystare och jag upplever inga klonk när jag ändrar växeln.

Motorn är ny så jag vet inte hur den direkta skillnaden vore till gamla motorn.

Men motorn står helt skild från transmissionen så jag upplever den som tystare...

Kostar några spänn. Jepp. Tvekade ett bra tag.

Men jag tänkte att jag slipper fundera över om axeln är i linje... osv plus att jag kunde montera motorn lite mer vågrätt och slippa fundera över hur mycket fästena bak skulle höjas.

Och det funkar, har inte haft en tanke på det eller om jag lyckades med att få borrat in motorfästena exakt på millimetern. Det är värt en del pengar per distansminut faktiskt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...