Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
hawkeye6540

Värmeväxlare

Rekommendera Poster

Hej. Jag tog i helgen ur värmeväxlaren på min färskvattenkylning för att göra ren den. Det jag noterade när jag skruvade loss gavlarna var att glykolen rann ut. Värmeväxlaren är alltså inkopplad så att glykolen går genom de små rören innuti värmeväxlaren (se bifogade bilder). Kan det vara så att detta blivit felkopplat d.v.s. är det någon som vet om det är gylkolen som ska gå i dom små rören eller är det sjövattnet som ska gå den vägen?

post-10010095-1394237662,4058_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Paketet med rör som sjövattnet går igenom brukar väl ligga löst inne i det grova röret där det glykolblandade färskvattnet cirkulerar. Det sitter packningar i båda ändar som håller isär sjövattenkretsen o färskvattenkretsen. När du skruvar loss gavlarna så lossnar dessa packningar o glykolvattnet rinner ut.

Det är bara att återfylla lite glykolblandat kylvatten i nivåburken när du skruvat ihop grejorna så sköter motorn själv om så att det kommer in i värmeväxlaren igen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för snabbt svar.

Men som jag ser det så är utrymmet som går runt rören tätt d.v.s. om jag spolar vatten i anslutningen till den del som går runt rören så kommer det inte ut vatten på sidorna även fast jag har gavlarna avskruvade. Principen är alltså som jag tolkar det enligt en Martecväxlare.

post-10010095-1394237662,5059_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte om det generellt är så, men tittar man på Martecs instruktioner för värmeväxlare så går kylvattnet inne i dom små rören och varmvattnet i utrymmet runt dessa. Antar att det är enklare att göra rent om man har raka rör för sjövattnet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sjövattnet brukar alltid gå genom de raka rören i tubvärmeväxlare. Insatsen i din är inte 'lös' i vanlig mening. Den är lödd på plats. Om den har frusit eller är gammal så är det vanligt att lödningen släpper och glykolen rinner ut i gavlarna. Det kan du lätt testa, lägg den på ett bord och fyll  glykolsidan på den med  varmt vatten med diskmedel i (sänker viskositeten och det läcker lättare, precis som varmt glykolvatten). Torka ur gavlarna innan så de är helt torra, läcker det kommer du snart se att det sipprar fram vatten. I så fall går det bra att lämna in den och få den omlödd om man inte kan göra det själv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack!!! Det var precis detta jag ville veta och även det jag förmodadesmiley.

Värmeväxlaren är inte otät- det kan jag konstatera eftersom vätskan i expansionskärlet varit bra i flera säsonger och hållit samma fryspunkt. Anledningen till att glykolen rann ut var för att den förre ägaren kopplat slangarna fel d.v.s. glykolen gick i de raka rören och sjövattnet runt om. Det jag nu ska göra är att spola ur växlaren ordentligt och koppla slangarna rätt. Inför kommande vintrar kommer det sedan att vara enkelt att dränera växlaren från vatten innan man fyller i glykol i systemet- man skruvar helt enkelt bort gavlarna. Återigen tack.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Brukar finnas nån zinkanod-plugg, finns en sådan så sitter den i den korrosionsbenägna sjövattenkretsen. (Och har du ingen plugg så sparar du nån dryg hundralapp årligen till en ny växlare istället, kanske är det mest ekonomiskt när allt kommer omkring?? ;)

post-10006646-1394237663,0713_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...