Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024

hawkeye6540

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    32
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om hawkeye6540

  • Placering
    Fänrik

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Nej, en vanlig enkelpropeller på denna. Ska kollar på bussningen i propelleren, men inser efter att ha läst på lite att, (med tanke på vatten i drivknutsbälgen) byte av stödlager och knutkors (med urlyft av motor och urskruvning av strut) troligen är ett måste inför nästa säsong.
  2. Tack för svar. Propellerna är relativt nyrenoverad så den ska vara ok. Sen har jag packat om propelleraxeln ganska nyligen. Men bussning skriver du- sitter det en bussning på propelleraxeln som kan glappa? Skulle det kännas på så vis att propelleraxeln går att röra "upp och ner" om man rycker i den eller hur märker man det? Vad jag vet har det varit vatteinträning i drivaxelbälgen som var trasig när jag köpte båten (vilket jag upptäckte först en tid senare) och det kan väl förmodligen ha gjort så att knutkors och stödlager tagit stryk. Tänker mig köra lite lugnt resten av sommaren och till hösten vid upptagning får jag ta av drevet och kolla hur knutkorsen ser ut och även inspektera stödlagret. Hur kollar man om stödlagret är glapp och hur byter man stödlagret enklast om det behövs? Ur med motor och skruva loss struten och sedan byta laget och packboxar eller vad är bäst?
  3. Hej. Har en Gullringen Kabin där det sitter ett 270 drev och en B230 motor. Har haft den i några år men inte kört jättemycket. I år har det dock blivit en hel del turer och då har jag upplevt väldiga vibrationer när man kommer upp mot 3000 varv- det skakar i hela båten och ratten. Tänkte ge mig på att fixa detta till hösten. Tänker mig närmast att se över knutkorsen men risken är väl att stödlagret gett upp. Är det svårt att byta? Måste motorn ur och struten lossas? Tacksam om nån har nån idé.
  4. Jag har en plåttank på c.a. 100 liter i min båt som funnits på plats när jag köpte båten. Har nu noterat att tankarmaturen är en enda rostklump, det blir en del kondensproblem, det luktar bensin runt inspektionsluckan. Visst går det att åtgärda dessa problem men tanken slog mig att det kanske är läge att byta ut tanke som säkert setat där i 20 år minst. Ser då att det finns plasttankar för permanent montering. Funderar på att montera en sådan på c.a. 60 liter istället. Är det någon som har erfarnehet av sådana i största allmänhet? Är det något att satsa på? Det borde ju bli väsentligt lättare än en plåttank men är dom lika säkra?
  5. Hej. Har en båt med fast tank c.a. 100 liter inkopplad som tank- bränslefilter/glaskopp- förgasare. Nu till problemet: När båten stått några dagar vill det gärna bli kondens i tanken, allra hellst när det regnat uta. Det får den effekten att jag kan starta upp båten , den går fint ett tag på bränslet som finns i förgasaren, sen blir glaskoppen fylld med vatten och båten lägger av. Sen får jag då tömma ur glaskoppen, fylla den med bensin och sedan kan jag starta upp båten igen. Det känns långsökt att det skulle regna in vatten i tanken eftersom jag då borde få bensin som rinner ut i båten. Någon som har något bra tips?
  6. Tack!!! Det var precis detta jag ville veta och även det jag förmodade. Värmeväxlaren är inte otät- det kan jag konstatera eftersom vätskan i expansionskärlet varit bra i flera säsonger och hållit samma fryspunkt. Anledningen till att glykolen rann ut var för att den förre ägaren kopplat slangarna fel d.v.s. glykolen gick i de raka rören och sjövattnet runt om. Det jag nu ska göra är att spola ur växlaren ordentligt och koppla slangarna rätt. Inför kommande vintrar kommer det sedan att vara enkelt att dränera växlaren från vatten innan man fyller i glykol i systemet- man skruvar helt enkelt bort gavlarna. Återigen tack.
  7. Tack för snabbt svar. Men som jag ser det så är utrymmet som går runt rören tätt d.v.s. om jag spolar vatten i anslutningen till den del som går runt rören så kommer det inte ut vatten på sidorna även fast jag har gavlarna avskruvade. Principen är alltså som jag tolkar det enligt en Martecväxlare.
  8. Hej. Jag tog i helgen ur värmeväxlaren på min färskvattenkylning för att göra ren den. Det jag noterade när jag skruvade loss gavlarna var att glykolen rann ut. Värmeväxlaren är alltså inkopplad så att glykolen går genom de små rören innuti värmeväxlaren (se bifogade bilder). Kan det vara så att detta blivit felkopplat d.v.s. är det någon som vet om det är gylkolen som ska gå i dom små rören eller är det sjövattnet som ska gå den vägen?
  9. Har fått ett litet problem med båten. Efter att båten stått ett par år har jag skruvat av en inspektionslucka som satt uppepå tanken. Detta för att kunna torka ur allt kondensvatten som fanns i tanken. På denna lucka satt även bränsleröret som går ner i tanken. Problemet är att nu när jag monterat tillbaka luckan så får jag inte bränslepumpen att suga ur tanken- den går torr. Jag fyllde slangen som satt mellan pumpen och tanken med bensin och då sög pumpen fint i sig det lilla som fanns i slangen men när det bränslet var slut sög den torrt igen. Jag kan inte förstå varför. Kan det vara så att det lilla röret som går ner i tanken måste fyllas med bensin för att det ska fungera? Dvs får det inte finnas någon luft emellan när det gått helt torrt? Tacksam för svar.
  10. Det är en konverterat bilmotor B230E. Så länge jag fyller filtret helt upp efter att jag tömt tanken så funkar det fint. Så länge det kommer ren bensin vill säga. Nu har jag haft båten ståendes i två säsonger och inte användt den. Tanken har varit tom. Jag hade en lucka på tanken som gick att skruva upp och via den kunde jag torka ur uppskattningsvis 0,5-2 liter vatten. Antar att detta är kondens men med tanke på att den stått tom så länge kanske det inte är så mycket i sammahanget.
  11. Hej. Jag har ett litet filter på min båt som sitter efter tanken - en liten glasbehållare kan man säga. Jag förmodar ett detta är ett vattenavskiljande filter. Nu till mitt problem- när filtret ärt tomt så klarar den elektriska bränslepumpen inte av att fylla filtret utan det får man göra manuellt för att pumpen ska börja suga ur tanken. Min fråga: Placerigen är nu tank- filter- bränslepump. Är det det som är problemet d.v.s. skulle det varit tank- pump- filter istället? Tacksam för svar
  12. Hej. Håller på att dränera tanke på min Gullringen Kabin från 69 och skruvade då ur tankarmaturen och upptäckte att denna var väldigt rostangripen. Någon som vet om det går att få tag i en tankarmatur till en så gammal båt eller måste man byta både armatur och mätare.
  13. Hej. Jag noterade att jag har en läcka på ett trimplan (det är QL). Det ser ut som att det läcker där slangen ansluts till kolven. På anslutningen ser det ut som att det sitter en gummihylsa som klämmer fast slangen på kolven. Går gummihylsan att byta ut? Någon som haf liknande problem och kommit på någon bra lösning?
  14. Hej. Hoppas att någon som är insatt i ämnet kan ge mig lite råd.Jag har undersökt akterspegeln på min Gullringen från 69 på flera sätt för att se om det är fukt eller inte. Det som talar för att så skulle vara falet: -Bultarna och brickorna som håller drevet på plats har gått in i akterspegeln en bit (så har det dock sett ut sen jag köpte båten för 3 år sedan). -Fuktmäteren ger utslag mellan 65-75 vilket enligtg skalan är fuktigt.-Båten är trots atllt ganska gammal. Det som talar mot:-Spånet känns inte jättefuktigt när jag provborrar. -Slår man på aktern med en hammare känns det sollit. Hur ska man tänka? Någon som har ett bra svar...hur skulle ni gjort?
  15. Hej! Jag har en Gullringen kabin -69 som jag misstänker att jag måste byta akterspegel på (ska göra närmare undersökningar av detta i helgen). Är det svårt att byta denna själv om man är något så när händig? Hur gör man med däcket som sitter ihop med aktern- låter man detta sitta ihop med skrovet och sågar bort materialet under så att man kommer åt att riva plywoooden? Tacksam för svar.
×
×
  • Skapa nytt...